Een SPA en knipwerk - Reisverslag uit Shenzhen, China van Cheng Long - WaarBenJij.nu Een SPA en knipwerk - Reisverslag uit Shenzhen, China van Cheng Long - WaarBenJij.nu

Een SPA en knipwerk

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Cheng

26 Maart 2012 | China, Shenzhen

Zo, alle verplichtingen zitter er op, ik heb weer gedaan waar ik voor ben gekomen en ga nu weer genieten van mijn vrije dagen en dat betekent veel en lang reizen, maar ik blijf voorlopig een paar dagen in Shen Zhen en dan met name in dit prachtige hotel, ik ben niet alleen, een paar leden van “mijn team”, wat eigenlijk een onderwaardering is want het zijn eerlijk gezegd gewoon mijn vrienden, besluiten ook te blijven, en daar ben ik maar wat blij mee want mijn Chinees zet nog geen zoden aan de dijk heb ik al wel gemerkt de afgelopen weken. Alhoewel ik wel vaak de vraag krijg van de locale bevolking waar ik zo goed Chinees heb leren praten en dat terwijl ik maar twee of drie woordjes ken eigenlijk.

We besluiten de bloemetjes eens een keer te gaan buiten zetten, we gaan naar het café...ik vraag of ze dit vaker doen en stoer zeggen ze : jaja elke week , wij kunnen wel drinken hoor!! nu ben ik geen drinker maar na 3 drankjes heb ik ze al onder de tafel, en ik besluit uit mezelf, de rest is te ver heen, dat het zo welletjes is en staan we gezellig op een zaterdag avond om iets over achten al weer buiten te bedenken wat we nu gaan doen.

We besluiten naar de bioscoop te gaan, een 3D film draait en die willen ze zien,nu heb ik vaker hier in de bios naar een Chinees drama zitten staren dus ik vindt het niet zo erg maar als ik mijn lieve vrienden zo eens bekijk zullen die waarschijnlijk de hele film missen.
Maar goed ,de kaartjes worden gekocht voor de kaskraker “John Walker”de3D brillen worden aangeschaft en daar gaan we en nog voor we goed en wel de trappen hebben beklommen naar de zaal ligt er al een van ons onderuit te schateren van de lach.....ik vraag me wat er nou zo leuk is maar hij ziet een stukje popcorn liggen, wijst ernaar en komt niet meer bij!!! nu heb ik mensen om veel dingen zien lachen maar dit is weer een 1e keer dat iemand een stukje popcorn grappig vindt.

Binnen 15 min slapen mijn vrienden en zit ik moederziel alleen deze blockbuster te aanschouwen. 10 minuten voor het einde van de film wordt er een wakker en zegt dat ie zich niet lekker voelt....raar hoor!! hihi en ik besluit m naar de wc te begeleiden tevergeefs want als we net op de gang zijn spuugt hij alles onder, ja alles.... dus ook mij, heeft u enig idee hoe dat eruit ziet en vooral ruikt? Ik maak mezelf zo goed en zo kwaad als het kan schoon keer terug naar de zaal met mijn... “ja, ik kan wel drinken hoor! Vriend”... en zie de rest al staan te wachten, nou ja... staan, het hangt een beetje over een balustrade gewikkeld in afwachting van wat komen gaat en ik vindt het genoeg en besluit tot het vorderen van een taxi en we gaan naar het hotel.

Tijdens de rit naar huis wordt de rest ook onwel maar met hun gele gezichtjes buiten het raam gaat het gelukkig goed. Tot aan de lift in het hotel..en daar besluit de rest hun maag te legen, ik prop ze een voor een de lift in manoeuvreer ze naar hun kamer, dump ze zo op bed en verdwijn naar mijn eigen heerlijke badkuip om die heerlijke lucht van verse kots van mij af te wassen.

De volgende morgen ben ik vreemd genoeg de enige aan het ontbijt, Het cadeau wat mijn vrienden hebben achtergelaten bij de lift is opgeruimd en na de kamer controle die ik uitvoer blijkt iedereen nog te leven en aanspreekbaar. En nadat iedereen zijn morgen ritueel heeft uitgevoerd staan ze zowaar weer fris beneden alwaar wordt afgesproken voorlopig niets meer te drinken, ik vindt dat een verstandig besluit.

Vandaag gaan we naar het strand want, gek genoeg heeft een aantal van hun nog nooit een strand gezien, laat staan op een strand gelegen, en als ze er eenmaal zijn moet dat natuurlijk door hun worden vastgelegd...nog nooit zijn er zoveel foto’s genomen van de zon, zee en strand, ik bedoel op hoeveel manieren kun je dit tafereel nou vastleggen? Bij elkaar hebben ze meer dan 500 foto’s genomen van al deze bij elkaar geraapte zandkorrels. En ik? Gek genoeg niet een!

Het is in de late namiddag als de reis terug wordt begonnen, niemand heeft echt honger, dus het avond eten wordt nog een paar uur verschoven, we hebben op het strand nog een paar heerlijke broodjes op en met wat kokosnoot melk uit een vers gekapte kokosnoot en tezamen was dat een lekkere lunch maar we zitten dus nog vol en gaan maar een paar uurtjes chillen in het hotel en een van de dames heeft een goed idee.... zij wil nog naar de kapper en aangezien ik dat hier nog nooit heb meegemaakt vraag ik of ze het erg vindt of ik mee ga....dat vindt ze niet en de receptie vertelt ons dat er een “hairdresser”aan de overkant van straat is gesitueerd en vol goede moed stappen we binnen......ok: kappers in China, ….dat zijn er vooral veel, heel veel, in elke straat wel 5 of 6 meestal naast elkaar en altijd meer personeel dan klanten. Op het eerste gezicht een mooie nette zaak maar bij nadere inspectie zou Tabitha hier een hart-verzakking krijgen, de grond ligt nog bezaaid met haar van mensen die hier lang geleden zijn geknipt en naar alle waarschijnlijkheid ondertussen al lang dood en begraven zijn maar hun haar leeft voort.

Maar dat schijnt normaal te zijn dus Lu (zo heet de dame in wiens gezelschap ik nu ben) besluit de stap te wagen en stapt naar binnen en vraagt of ze geknipt kan worden, nu lijkt mij dat een overbodige vraag want er zit zeker 9 man niets te doen en met evenzoveel lege kappersstoelen in de zaak ...ja er was wel ruimte, spreekt de hoofd-kapper en zijn ogen dwalen af naar mij, of ik ook geholpen wil worden? Ehh...ik weet niet of ik dat wel wil maar ja de komende dagen ga ik toch geen bekende tegenkomen dus waarom eigenlijk niet en direct nadat ik bevestig dat ik dan ook maar behandeld wil worden springen er 9 man tegelijk op om mij en mijn haar te gaan vertroetelen, maar hier wordt met een systeem gewerkt dus de eerstvolgende kapper die aan de beurt was krijgt mij toegewezen en hij vraagt wat ik wil terwijl zijn handen door mijn haar woelen en hij zuchtend en steunend zijn afkeer laat blijken van mijn huidig kapsel, nou ja gewoon een beetje bijknippen, zeg ik, en dan valt zijn oog ook op mijn kleur...nee die ziet er niet zo mooi meer uit dat zou eigenlijk ook moeten worden bijgewerkt, vindt hij, ik merk dat de kappers hier niet veel anders zijn dan in Europa en hij probeert mij natuurlijk een grote behandeling aan te smeren want dan verdient hij meer. En na dat ik gevraagd heb hoeveel mij dat gaat kosten laat ik hem zijn gang gaan want ik betaal hier nog minder dan de helft dan ik bij mijn eigen kapper doe :).

normaal ben ik gewend dat mij gevraagd wordt hoe ik het hebben wil maar de enige vraag die ik krijg is of ik de kleur lichter wil of donkerder? Ik besluit tot donkerder en voor de rest heb ik niets meer in te brengen binnen 5 min zit de kleur erin en moet ik 30 minuten wachten dan mag ik mee naar de wastafel wat een beleving op zich is want waar je bij ons heel ongemakkelijk zit met je hoofd helemaal naar achteren, staan hier allemaal een soort massage tafels waar ik op mag gaan liggen met mijn hoofd op een ondersteuning en zo wordt ik op een heel relaxte manier 7x uitgespoeld door een 12 jarige jongen die hier schijnbaar ook werkt want hij doet dit heel vakkundig daarna neem ik plaats in de stoel en krijg zo’n kappersdoek om met de haren van de vorige klanten, er nog duidelijk voelbaar, in mijn nek, en mijn haarartiest begint te knippen.

Knip, knip, knip het ziet er leuk uit zo’n kapper die allerlei bewegingen uitvoert als een soort dans bewerkt hij het haar terwijl die in werkelijkheid niets doet maar hier verheffen ze de knipkunst tot een art vorm totdat........ineens de stroom uitvalt en complete duisternis valt ons ten deel, wat nu, denk ik, midden in de behandeling......nou niets dus want mijn kapper gaat gewoon door eerst in het donker maar met een schaar in het donker zo dicht bij mijn best wel oversized oortjes vindt ik toch wel een beetje eng dus worden er wat collega’s bereid gevonden om bij te staan met de verlichting op hun mobiele telefoon (zie foto).

En zo komt het ,dat ik aan 2 kanten beschenen door wat behulpzaam personeel toch kan worden geknipt en gestyled terwijl de rest van de hele straat in duisternis blijft gehuld en net als hij klaar is floept het licht weer aan en kan ik in gewoon licht even bewonderen wat mijn haar goochelaar heeft gedaan en wonder boven wonder ….het is zo slecht nog niet en tevreden lopen we terug naar het hotel.

Waar ik eenmaal aangekomen besluit op zoek te gaan naar het zwembad om een paar baantjes te trekken alvorens mijn leven te aanschouwen in de droom die ik ongetwijfeld ga hebben vannacht.
Ik wordt door de receptie verwezen naar de 2e etage van ons hotel en direct als ik binnenkom staan daar 4 vrolijk geklede meisjes klaar om mij welkom te heten en een vriendelijk heer, die duidelijk de baas is hier, komt naar mij toe en vraagt: massage Sir? En ik kijk in het rond en zie tal van stoelen staan met hier en daar wat mannen erop de worden fijn gekneed door een masseuse, nu is mij deze vraag al talloze keren gevraagd deze reis, dus ook nu besluit ik vriendelijk te weigeren om de wel bekende reden en vraag naar het zwembad, dit blijkt helaas gesloten tot Mei van dit jaar en dan ben ik hier niet meer, dus ga ik terug naar mijn kamer.... maar terwijl ik aanstalten maak om terug te gaan valt mijn oog op een bordje “SPA” in mijn woordenboek is dat zoiets als een soort bubbelbad, hottube achtig iets.... in ieder geval iets met water..dus ik vraag deze SPA te mogen zien, want als het te druk is kom ik een andere keer wel terug....de verbaasde blikken van de baas ontgaan mij helemaal en ik volg hem …..een kamer binnen waar met grote Engelse letters “SPA” op staat.

Tot mijn verbazing staat in deze kamer alleen maar een bed en wat massage attributen ik kijk naar de deur waar nog steeds de letters SPA mij tegemoet lachen en begrijp dat hier sprake is van een misverstand, ik moet dit ook niet doen zonder mijn tolk, ik doe nog een poging en sta op de gang voor die kamer wild zwembewegingen te maken en te wijzen naar het bordje SPA op dat moment brengt hij een duidelijk ….Ahhh uit en ik neem aan dat hij het nu begrijpt. Hij neemt mij mee naar de andere kant van de gang waar ik een ruimte wordt binnen geleid met wederom een bordje SPA en waar nu een aantal meisjes op een rij zitten en de baas wijst naar hun, zegt: SPA !! yes ?? ik heb werkelijk geen idee wat hij bedoelt dus ik schudt nee en besluit mijn tolk te gaan halen want dit wordt niets.

En 10 minuten later wordt alles duidelijk een SPA heeft hier niets met water te maken, een SPA in China is een plek waar een man of vrouw lekker relax op een bed gemasseerd kan worden door een dame naar keuze (en eventueel meer mocht je dat willen).......dus...., breng ik uit tegen mijn tolk, ik logeer in een prachtig 5 sterren hotel... waar eigenlijk ook een hoerentent in is gehuisvest?? Nota bene gerund door het hotel???? maar mijn tolk maakt mij duidelijk dat dit heel gewoon is in de betere Chinese hotels....de hogere zakenman moet zich kunnen ontspannen op zijn of haar zakenreis. Dus druip ik maar af om in mijn eigen badkuip maar een beetje rond te gaan zwemmen, want de hoop dat ik hier in dit land ooit een normaal zwembad vindt vervliegt rap.

Zai Jian

Cheng

Verslag uit: China, Shenzhen

Chris in China

Recente Reisverslagen:

29 Maart 2012

Het laatste avondmaal

27 Maart 2012

38 lange uren

26 Maart 2012

Een SPA en knipwerk

25 Maart 2012

Oh oh terug naar China

21 Maart 2012

Hongkong
Cheng

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 137148

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2023 - 06 November 2023

On the road again

01 Oktober 2022 - 16 November 2022

Iterum possumus

24 Maart 2019 - 12 December 2018

Alle hulp is welkom

26 September 2018 - 16 Oktober 2018

Waarom?

27 September 2017 - 18 Oktober 2017

Thailand for me!

03 April 2017 - 19 April 2017

Daar gaan we weer!

01 Mei 2016 - 14 Mei 2016

Suvarnabhumi and beyond

31 Augustus 2015 - 26 September 2015

Mombai, Bangkok en Beijing

19 Oktober 2013 - 20 December 2013

Home is were the hart is.

02 Maart 2012 - 01 April 2012

Chris in China

Landen bezocht: