Je kan de pot op ! - Reisverslag uit Nanchang, China van Cheng Long - WaarBenJij.nu Je kan de pot op ! - Reisverslag uit Nanchang, China van Cheng Long - WaarBenJij.nu

Je kan de pot op !

Blijf op de hoogte en volg Cheng

13 September 2015 | China, Nanchang

Next stop…China, ik ging alleen even wat foto’s afleveren maar zoals gebruikelijk zijn de plannen weer iewat gewijzigd, er is mij gevraagd, aangezien ik toch in China ben om “even” door te vliegen naar Nanchang, dit is een stad ongeveer 1300km zuidelijk van Beijing en het ligt diep, heel diep in de binnenlanden van China, het is een van die plekken waar ze nog heel weinig westerlingen zien, u begrijpt de schrijver dezes was een bezienswaardigheid, met zijn meer dan 2 meter en zijn paarse haar, en ach ik vindt het nooit zo erg (stiekum vindt ik het fantastisch) alleen soms is het wel vervelend bijvoorbeeld als je zit te eten, want ook dan voel ik de blikken in mijn rug en trouwens ook van voren want Chinezen schamen zich niet zo gauw, dus die komen gerust aan je tafel staan om te zien en vooral te fotograferen hoe jij een stukje kip tussen je stokjes probeert te houden.

En vandaag is niet anders, het is heet, erg heet, de meter wijst naar 38 graden, dus ik besluit tot een ijsje, lekker zeker maar als er 1000 paar ogen op je gericht staan wordt je af en toe ook wel eens zenuwachtig vooral als je ijsje gaat smelten en de zooi over je kin heen loopt, en iedereen fotografeert er lekker op los, het werd nog erger, halverwege besluit mijn ijsje te breken en ik kan de ene helft nog net opvangen met mijn vrije hand maar het is te laat....ik zit onder, en iedereen om mij heen heeft leuke plaatjes, ik keer terug naar mijn hotel kamer want ik wil wat rust en wat luxe.

Toen ik aankwam gisteren avond laat werd ik naar mijn hotel gebracht (uitgekozen door mijn opdrachtgevers) maar bij aankomst bleek het een beetje een “dump” te zijn....de receptioniste lag op een uitklapbedje achter de balie te slapen, de nachtwaker lag er ook alleen die lag voor de balie, met slaperige ogen ging ze op zoek naar mijn naam om die te kunnen combineren met een kamer, maar ja, zo’n nederlandse naam is best wel moeilijk als je net wakker wordt en alleen maar Chinees spreekt, dus uit haar gebarentaal begrijp ik dat ik wordt verzocht mee te zoeken, en ik begin om me heen te kijken waar de computer staat, dat blijkt een soor Atari 64 te zijn zo’n ding wat 35 jaar geleden je van het was. Maar gelukkig worden er ook papieren kopietjes bewaart van alles, en al snel vindt ik zelf mijn naam en zij verbind er een kamer aan en wijst vervolgens een richting uit en vanaf hier mag ik verder zelf uit zoeken, ik vindt na ongeveer 10 minuten een lift en mijn kamer nummer is 455, dus ik ga voor de 4e etage, verkeerd gegokt ze hebben hier geen B maar ze beginnen gelijk op 1 dus de eerste etage is eigenlijk de begane grond en als ik deze berekening verder volg kom ik, zo laat op de avond, of vroeg in demorgen, zo u wilt tot de conclusie dat ik op de derde moet zijn, Ik open de kamer deur en... deze kamer is precies de reden dat er in de hotels in China overal pantoffels liggen, Chinezen vinden het vies om op blote voeten te lopen!! Normaal heb ik daar geen problemen mee maar in deze kamer probeer ik toch die slippers aan mijn bijzonder groot uit gevallen voeten te persen, en na wat geduw en getrek lukt het mij zo goed en zo kwaad als het kan die dingen aan mijn voeten te houden, het tapijt is niet alleen uit 1324 het is ook vreselijk smerig, gelukkig staan er geen foto’s van de grond op booking.com, wat er wel vermeld staat is: de gratis Wifi op de kamer, klopt, maar het is allemaal in Chinees, en ik krijg het met geen mogelijkheid aan de gang,..... de kamer heeft Airco, klopt ook, die blaast alleen warme lucht,..... er is roomservice, klopt,je belt wat je wilt hebben, als ze je begrijpen zetten ze het klaar in de lobby en jij mag het zelf ophalen,.....de kamer is voorzien van allerlei moderne snufjes, een regen douche, klopt, alleen zit ie boven het toilet dus terwijl jij je ding zit te doen kun je gelijk douchen, er staat een computer op de kamer, check, alleen uit het jaar nul, hij doet er, en ik heb getimed, 17 minuten over om op te starten en dan is alles nog in het Chinees ook..... U heeft de beschikking over een flatscreen kleuren tv, check, de kleur van het beeld is groen, soms vermengd met rood en zonder afstands bediening doe je ook niet veel. Begrijpt u het een beetje?! De volgende morgen vragen mijn gastheren hoehet hotel was... en ik zeg, omdat ik weet hoe het werkt, gezichtsverlies is hier best wel erg dus je zegtniet: wat een ouwe zooi, wat een verschrikkelijk%$#@& hotel, nee dat zou ”loss of face” opleveren, nee je brengt het wat subtieler, je zegt: u heeft redelijk goed gekozen, mjaah...het gaat wel, dit of dat is een beetje moeilijk maaarrr, het gaat, doe vooral geen moeite......BINGO, diezelfde avond nog zit ik in het Galactic hotel in Nanchang, zoekt u maar op.......dit is zo’n mooi hotel dat het even heeft geduurd voor dat ik er ook maar achter was hoe, bv. Het toilet werkte, de klep zit dicht en ik krijg hem niet open??? Maar als ik er na een minuut of 7 per ongeluk tegen aan stoot springt de deksel open en een wondermooie pot lacht mij tegemoet, voor de lezers met een zwakke maag wordt het nu een beetje smerig.

Tijdens mijn reizen eet ik vaak het lokale voedsel, en dat levert meestal geen probleem op, alleen soms moet mijn maag wel even acclimatiseren, dat wil zeggen alle westerse vuiligheid eruit om plaats te maken voor aziatisch voedsel en dat gaat gepaard met, ehh hoe kan ik dat eens netjes benoemen,....ehhh, wat slap gedoe wat eruit komt, gebroederlijk met wat harde stukjes, u begrijpt? Zo ook nu, in het mooie 5 sterren hotel op de luxe toilet die ik nauwelijks openkreeg, dus terwijl ik mijn ding zit te doen, en geloof me, dat kan soms een hele opluchting zijn, kijk ik eens in de rondte, op deze.. best wel groot uitgevallen toilet, er hangt een telefoon, handig als je gebeld wordt terwijl je zit, dan hoef je niet met je broek op je knieen naar de kamer te strompelen, er zt een soort schakelkastje met daarop 3 teksten, don’t disturb, wait a moment en busy, dit is voor als er aan de deur gebeld wordt, ja de hotelkamerdeur is voorzien van een deurbel, en jij net lekker zit, en er hangt een soort van spelcomputer zo’n Sony ps vita ding, ook handig, bedacht ik me want dan kun je lekker lang en op je gemak alles doen. Maar op dit moment ben ik daar niet zo mee bezig, mijn maag is van streek en alles wat ik me kan bedenken is, hoeveel rotzooi kan eruit komen en waarom moet het zo slap zijn?

Maar goed, na 20 minuten ongeveer vond ik het welletjes en er kwam ook niet zoveel meer uit dus spoel weg die zooi en ga even lekker op bed liggen om bij te komen, zeg ik tegen mezelf, nou was dat weer iets makkelijker gezegd dan gedaan.....spoel weg die zooi, leuk idee maar....hoe??? waar ik ook kijk, naast de pot, achter de pot ikkan nergens een spoel knop vinden pfff, heb ik weer.....zelfs na enkele minuten van alles proberen, tegen de pot stoten, in mijn handen klappen ( hee, je weet nooit) op een gegeven moment stond ik zelfs als een ware tita tovenaar met mijn handen het toilet te bezweren om ergens een sensor te vinden die alle zooi zou laten verdwijnen, niets hielp.

Even overweeg ik om naar de receptie te bellen, maar dan komt er misschien wel iemand naar boven en die moet dan naar mijn spul kijken omeen toilet door te trekken....NEE, zeg ik luid tegen mezelf, zover mag het niet komen, ik ben een gezonde jongen en kan toch wel logisch nadenken, al zullen sommige mensen het tegendeel beweren, denk gozer denk!!! Ik ga weer zitten en om mijn gedachte even leeg te maken besluit ik tot een spelletje op de Sony ps tot ik weer nieuwe ideeen krijg, maar dat levert alleen maar weer nieuwe problemen op, dat ding staat ingesteld op Chinees en ik kan geen knopjes vinden met Engels, en terwijl ik gewoon random op knopjes begint te drukken spoelt ineens onder mij het toilet door????? Huh?? KRIJG NOU TIETEN !!!het is geen spelcomputer , het is de afstandsbediening van het toilet?! Dit is waanzinnig !! nog leuker wordt het als ik langzamerhand dat ding begin door te krijgen, je kunt echt heel veel met dat ding, en nu begrip ik ook waarom er zo weinig tiletpapier hangt hier, want een van de knopjes is voor een uitschuifbare stang die de bips reinigt in meerdere standen, koud water, lauw warm water, in een grote straal of met pulsen, dit is echt te gek haha, het volgende knopje brengt mij bij de fohn, nee, niet voor je haar, voor de onderkant die net is gereinigd, en terwijl de wind zachtjes door de naad heen waait, kun je kiezen welk geurtje er op gespoten moet worden, sea brise, firm handle of fruit ( raar, dat staat dan weer wel in engels??), ik besluit tot sea brise en een volgend gevaarte schuift uit toilet en besproeit me zachtjes, ik ben zo lekker bezig hier dat ik niet eens in de gaten heb dat ik al 40 minuten hier zit, maar dat doe je dan ook voor je plezier. En zelfs ’s nachts, zo kwam ik later achter, gaat er een zacht blauw licht branden (ja, in de pot) die het water een mooie gloed geeft zodat,alsje ’s nachts moet, je niet naast de pot piest of gaat zitten.

Eet gezond! En seeyoulater
Cheng

Verslag uit: China, Nanchang

Cheng

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 137112

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2023 - 06 November 2023

On the road again

01 Oktober 2022 - 16 November 2022

Iterum possumus

24 Maart 2019 - 12 December 2018

Alle hulp is welkom

26 September 2018 - 16 Oktober 2018

Waarom?

27 September 2017 - 18 Oktober 2017

Thailand for me!

03 April 2017 - 19 April 2017

Daar gaan we weer!

01 Mei 2016 - 14 Mei 2016

Suvarnabhumi and beyond

31 Augustus 2015 - 26 September 2015

Mombai, Bangkok en Beijing

19 Oktober 2013 - 20 December 2013

Home is were the hart is.

02 Maart 2012 - 01 April 2012

Chris in China

Landen bezocht: