Vrijwillig hier? - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Cheng Long - WaarBenJij.nu Vrijwillig hier? - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Cheng Long - WaarBenJij.nu

Vrijwillig hier?

Door: Cheng

Blijf op de hoogte en volg Cheng

06 April 2019 | Filipijnen, Manilla

Manilla, Precies zoals ik haar herinner maar dan een beetje milder, misschien komt dat omdat de vorige keer ik geen idee had waar ik in terecht zou komen en nu ben ik voorbereid. En, niet onbelangrijk de reden waarom ik hier ben is anders, geen fotografie zoals normaal maar ik ben voor een keertje de wereld van vrijwilligers ingedoken, om wat kleine klusjes te doen wat de kwaliteit van leven voor sommige mensen hier een stukje verbeterd. Klusjes zoals schilderen, gaatjes dichten, voegen kitten, toiletten plaatsen en daken waterdicht maken. Dingen die voor de meeste Europeanen heel normaal zijn, maar hier soms ver te zoeken.

De aankomst hier op het nationale vliegveld is ook anders, de reden daarvan is dat ik nu in een andere terminal arriveer, de laatste keer was een klein oud en gammel gebouwtje, en dit ziet, voelt en ruikt als een echte terminal, mijn chauffeur staat al te wachten en komt zonder vragen op mij af, begroet mij en wil mijn koffers aannemen??? maar dat gaat zomaar niet, ik vertrouw nog steeds niemand zomaar, en hoe weet deze man dat die naam bij hoort? Blijkt dat hij op zoek was naar de langste persoon uit het vliegtuig, en dat was ik, als ik vraag: en ook de knapste? Moet hij hartelijk lachen. En ik heb geen idee waarom? haha

Ik verblijf in de Zen studio 89 residence, ik verwacht een normaal hotel met hele kleine kamers, zoals hier eigenlijk normaal is, maar tot mijn verrassing blijken de kamers enorm ruim, alleen blijkt bij binnenkomst, in mijn ruime kamer, dat ze het bed zijn vergeten mee te vergroten. Dat blijkt groot genoeg voor een tuinkabouter, de behulpzame piccolo ziet dat toch ook in, dus gaan we terug naar de receptie, een andere kamer wordt geregeld, dat blijkt een nog grotere kamer met maar liefst 2 tweepersoonsbedden??? Ik dacht meteen als ze een zo'n bed op die andere kamer zetten is het probleem ook opgelost, maar dat zien onze Filipijnse vrienden niet in.

Deze kamer is voor Filipijnse standaard echt heel groot, het duurt ongeveer 7 minuten voor ik aan de andere kant van de kamer ben!! voorts is mijn etablissement uitgerust met maar liefst 2 toiletten, 2 douchecabines, 2 zogenaamde 'doublebeds' , 1 eettafel, een keuken, een wasmachine en een kleuren tv met een doorsnee van 180 cm, voor de prijs van een eenpersoonskamertje driehoog achter in Nederland. Ik zie direct in dat ik hier mijn doel een beetje voorbij schiet, ik kom hier om mensen te helpen die nooit van je lang zal ze leven, in zo'n kamer kunnen verblijven, ik kom thuis bij personen die nog nooit een warme douche hebben gehad, ik kom thuis bij mensen die nog nooit een toilet hebben zien doorspoelen, maar, zo verzekert de vrijwilligersbaas mij, dit is nodig voor ons om na een dag hard werken weer op te laden want, zo zegt hij, wij gaan een heleboel ellende zien, wij zijn niet gewend aan hoe de locals wonen, en zij wel. Later zou blijken dat hij helemaal gelijk heeft gehad, maar dat wist ik toen nog niet, dus ging ik met gemengde gevoelens 's avonds naar mijn kamer. Morgen begint het echte werk, 45 graden en 78 procent luchtvochtigheid, yes, ik kan niet wachten.

Doe voorzichtig allemaal

Cheng

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Alle hulp is welkom

Vrijwilligerswerk in het buitenland

Recente Reisverslagen:

12 April 2019

Terug mijmeren

10 April 2019

Motorcycle

10 April 2019

Wow, alles nieuw

06 April 2019

Vrijwillig hier?

03 April 2019

Manilla
Cheng

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 137041

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2023 - 06 November 2023

On the road again

01 Oktober 2022 - 16 November 2022

Iterum possumus

24 Maart 2019 - 12 December 2018

Alle hulp is welkom

26 September 2018 - 16 Oktober 2018

Waarom?

27 September 2017 - 18 Oktober 2017

Thailand for me!

03 April 2017 - 19 April 2017

Daar gaan we weer!

01 Mei 2016 - 14 Mei 2016

Suvarnabhumi and beyond

31 Augustus 2015 - 26 September 2015

Mombai, Bangkok en Beijing

19 Oktober 2013 - 20 December 2013

Home is were the hart is.

02 Maart 2012 - 01 April 2012

Chris in China

Landen bezocht: