Terug mijmeren - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Cheng Long - WaarBenJij.nu Terug mijmeren - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Cheng Long - WaarBenJij.nu

Terug mijmeren

Door: Cheng

Blijf op de hoogte en volg Cheng

12 April 2019 | Filipijnen, Manilla

Dit wordt alweer mijn laatste verhaaltje, u krijgt er nu een heleboel achter elkaar maar dat komt omdat de connectie in dit land nu eenmaal niet je van het is, vaak kan ik hier dagenlang niemand bereiken, wel intern natuurlijk, maar niet buiten de grenzen, ik heb daarom verschillende sociale media waarvan er hopelijk altijd wel 1 werkt, helaas, dus niet.

Maar mijn tijd zit er weer op, terug naar het veilige, normale, rustige Nederland, jammer dat ik
Aziatisch bloed in mijn aderen heb dus ik hou helemaal niet van normaal, rustig en veilig, ik voel mij thuis in de Chaos die Azie heet, alles kan, niet alles mag, maar het kan wel, en als je gesnapt wordt doet een pesootje of 100 wonderen, zoals de rij van mensen die net stond te wachten om alleen al de terminal in te mogen, als ik aankom staan er 200 mensen te wachten en daar moet je dan achteraan sluiten, maar als ik iemand aanschiet met een vliegveld vestje en vraag of dit sneller kan, vraagt hij aan mij: u wilt de 'express lane' naar binnen? Nou graag zeg ik, en hij houd direct 2 vingers in de lucht, het v-teken, dus ik geef de man 200 pesos hij neemt mij mee naar het begin van de rij, fluistert iets tegen de guards die daar staan, en hup ik mag gelijk naar binnen, sta weer als eerste bij de incheckbalie, en binnen 15 minuten van aankomst zit ik achter een heerlijk kopje koffie in een airconditioned winkeltje met uitzicht op mijn gate. Kijk dat kan niet in Nederland.

Ik mijmer terug naar mijn aankomst, het lijkt zo lang geleden, maar het is nog maar een paar weken terug dat ik aankwam hier in Terminal 1 en dat ik moest wachten op mijn auto van National een van de verhuurbedrijven van Manilla, als u hier ooit heen gaat, en u wilt een auto huren, neem dan nooit National, ze beloven van alles maar leveren absoluut niets, ze zitten niet eens in alle terminals dus als je op de verkeerde terminal aankomt moet je maar zien hoe je daar komt, en als ze een chauffeur sturen moet jij die betalen!! De 1e keer dat ik hier kwam, u heeft het hier ergens al kunnen lezen, was er geeneens een auto, of ik misschien een vrachtauto wilde? Nee, dat wil ik niet......en nu weer ellende, de auto die ik meekrijg lijkt in de verste verten niet op een huur auto, persoonlijk denk ik dat het gewoon de auto is van een van de medewerkers, een roestbak op 4 wielen, wederom bijna zonder benzine afgeleverd, en als je hem precies hetzelfde inlevert moet je een volle tank betalen, waar je ook nog eens geen bonnetje van krijgt !! ze zeggen 24 uurs service maar als je om 6 uur 's ochtends aanklopt is er niemand thuis, daar sta je dan, gelukkig weet een van de airport medewerkers een telefoon nummer. Kortom een en al ellende, er zijn veel meer bedrijven op het vliegveld zelf. Ik weet niet of die veel beter zijn, maar slechter kan in ieder geval niet.

In dit land is het veel van: ieder voor zich, dit komt door de enorme armoede en slechte leef omstandigheden, vele, vele bedelende kinderen, kooplui die maar achter je aan blijven zeulen met hun waar, maar toch als je eenmaal weet hoe je daar mee om moet gaan, ik bedoel aan de andere kant, ik heb deze dagen zoveel liefde gevoeld, en blijdschap gezien, ik denk dat dit land nog wel te redden is. En ik hoop dat er heel snel mee wordt begonnen. Want de bevolking verdient het van harte.

Nog iets vreemds, om over totaal iets anders te beginnen, is hoe ouderen, en ja, daar behoor ik tegenwoordig ook bij, hier begroet worden, zoals katholieken graag de ring van de paus kussen, zo houdt de jongeren garde de hand van de oudere tegen het voorhoofd en buigt licht, als een teken van respect, en niet alleen de jongeren iedereen, ook ik maak diezelfde beweging als ik een oudere tegen kom die ik ken. Voor iedereen hier heel normaal, voor ons in het westen een beetje vreemd.

Ik ga alles nog eens overdenken, alle avonturen die ik niet heb opgeschreven, ik mijmer nog even een paar uur verder, en ondertussen bedank ik jullie voor het lezen, voor jullie aandacht en voor jullie blijvende interesse. Ik keer snel weer want het werk hier is nog lang niet klaar, ik hoop dat enkele van mijn lezers mijn voorbeeld volgen, doe eens wat anders op je vakantie!! beleef avonturen!! wordt opgegeten door vreemde insecten, enorme kakkerlakken of hele kolonies mieren!! je kunt altijd nog ergens op een strand aan een enorme mixdrankje liggen lurken. Dus wordt wakker mensen het leven voor ons hier is misschien fantastisch maar er leven nog biljoenen andere mensen, in andere omstandigheden, denk daaraan de volgende keer dat je je vakantie boekt.

Ik mijmer nog ff door
groetjes Cheng