Taxi, Sir...nice prize - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Cheng Long - WaarBenJij.nu Taxi, Sir...nice prize - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Cheng Long - WaarBenJij.nu

Taxi, Sir...nice prize

Blijf op de hoogte en volg Cheng

18 September 2015 | Thailand, Bangkok

Een nieuwe dag, een nieuwe morgen en.....een nieuw land, we zijn weer terug in Thailand het land van de rijzende zon, jaja u dacht dat het Japan was, dat is het ook maar zelfs in Nederland rijst de zon af en toe, dus ook dat land kunnen vermelden onder de noemer: land van de rijzende zon, net als elk ander land op deze globe, ik had mezelf voorgenomen om deze laatste dagen, het er eens lekker van te nemen, gewoon een beetje de toerist uithangen, terrasje pakken, beetje sight seeing, kortom ff helemaal niets!!

Helaas het mag niet zo zijn, een bevriende manager van mijn miljonaire, heeft toevallig een hotel en wil dat graag promoten, of ik maar even naar het mooie plaatsje Pluak Daeng wil komen, tuurlijk geen probleem alleen hoe kom ik daar, want ik heb geen idee waar het ligt, dat wordt dus de taxi, en dat is geen taxi zoals we die in Nederland kennen, die zijn er ook wel maar voor de gemiddelde Thai onbetaalbaar, dus wat doet die Thai, die een auto heeft of in ieder geval iets dat rijdt, want een auto mag je het vaak niet noemen,( in wat voor barrels ik al niet heb gezeten!!) welnu die Thai begint gewoon zijn eigen taxibedrijf, en wel op volgende manier... je gaat met je “Auto” op het drukste punt van de stad staan, waar lekker veel toeristen komen en telkens als zo’n Farang langskomt roep je: Taxi, taxi sir?? Very cheap! Taxi?

En geheid dat 1 op de 5 die langskomen erin trapt, nou is dat “erin trappen niet zo erg als je een beetje kunt onderhandelen, want dan is zo’n straat taxi best handig, dechauffeur weet vaak erg goed de weg, hij kent ook overal wel wat mensen, die jou,maar eigenlijk hem, fantastisch kunnen helpen met bv. Kaartjes voor het een of ander, of een goed hotel.

Nou zijn er honderden van dit soort “taxi’s” en alsof dat nog niet voldoende is zijn er ook nog de welbekende tuktuks, een overblijfsel uit de 2e wereldoorlog en hier geintroduceerd door de Amerikanen, een soort vrachtwagen met een laadbak en daar zijn dan zitjes gemaakt en als die vol zijn heeft de toerist ook nog de beschikking over staanplaatsen en dat alles voor de ongelooflijke prijs van.......10 Baht, jawel, kom maar naar benden en sla je slag!!....voor 10 baht brengen ze je overalop de route, want ja, ze hebben een route, die leid langs alle toeristische trekpleisters die de stad heeft, ben je waar je wilzijn dan druk je op een knopje, bij de driver gaat een belletje en hij stopt gelijk, waar dan ook, zelfs midden op de weg, jij loopt naar voren betaalt meestal met een muntje van...10 bath, juist ja en ieders gaat weer door met waar ze mee bezig waren.

En dan is er ook nog het officiele openbaar vervoer, dus alles bij elkaar heb je het al gauw over duizenden middelen van transport, die ook nog eens allemaal werk zat hebben en dan tel ik de motorbiketaxi’s nog niet eens mee, want dan wordt het aantal nog veel hoger.en met een gemiddelde prijs van hooguit 200-300 baht, voor de leek zo’n 6 tot 7 euro en dat door de hele stad, wil je naar een andere stad dan moet je wel even van te voren een prijs afspraak maken, en is die er eenmaal dan zal je chauffeur daar zich over het algemeen aan houden, dus om naar pluek deung te komen heb ik een straattaxi gechartert en voor 1000 baht wil hij me wel brengen en halen, nou lijkt 1000 Baht wel heel erg veelmaar dan heb ik het nu over een afstand van ongeveer 150 km, welk taxibedrijf in Nederland heeft dat soort prijzen? Meestal staat de teller al op 14 euro voor je de straat uit bent. En mijn taximan in deze gaat ook nog eens heen en weer he, dus 2 keer de afstand.

Dat ik daarvoor in een barrel van een auto rijdt, met een vreselijke uitlaat en rammelende portieren, ach zolang het rijdt is er toch niets aan de hand? In gedachte ga ik even terug naar Meneer Karel, u weet wel mijn chauffeur in de 1e week, die had ook zo,n 19e hands barreltje, met de voorruit helemaal aan gort en de deuren werden aan elkaar gehouden door ducktape haha, ja ik mis de goede man! Little did i know, dat het voor korte duur zou zijn.

Rij voorzichtig en seeyoulater

Cheng

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Cheng

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 137189

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2023 - 06 November 2023

On the road again

01 Oktober 2022 - 16 November 2022

Iterum possumus

24 Maart 2019 - 12 December 2018

Alle hulp is welkom

26 September 2018 - 16 Oktober 2018

Waarom?

27 September 2017 - 18 Oktober 2017

Thailand for me!

03 April 2017 - 19 April 2017

Daar gaan we weer!

01 Mei 2016 - 14 Mei 2016

Suvarnabhumi and beyond

31 Augustus 2015 - 26 September 2015

Mombai, Bangkok en Beijing

19 Oktober 2013 - 20 December 2013

Home is were the hart is.

02 Maart 2012 - 01 April 2012

Chris in China

Landen bezocht: