Oops - Reisverslag uit Beijing, China van Cheng Long - WaarBenJij.nu Oops - Reisverslag uit Beijing, China van Cheng Long - WaarBenJij.nu

Oops

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Cheng

05 Maart 2012 | China, Beijing

De dag van gister heb ik zoals voorspeld heerlijk afgesloten ik ben nog wat wezen winkelen en dat betekent dus vooral veel poseren voor alle lieve maar vooral kleine chinezen, 4 keer uitgenodigd om ergens thee te gaan drinken en 6 x om een of andere art studio te bezoeken...ik kan maar een ding zeggen lieve mensen....NIET DOEN !! dit gaat je geheid heeeeel veel geld kosten.

Ondertussen heb ik alle schapen onderdelen mij heerlijk laten smaken en ik leef nog dus dat valt ook nog mee het smaakt gewoon naar kip zoals alles hier naar kip smaakt hihi of zouden het de kruiden zijn die ze hier op werkelijk alles gooien

Ik ben benieuwd wat de dag mij gaat brengen.... ik begin deze morgen met een uurtje hardlopen..weer typisch zoiets... wat een goed idee lijkt ….voor je eraan begint :) maar binnen een kwartier heb ik al een auto-ongeluk veroorzaakt ?!....Aangezien de chauffeur in kwestie meer naar mij keek dan naar het verkeer hihi...... ja, je ziet niet elke dag een witte reus met paars haar door de straten van je eigen stad hobbelen. Nu zijn er gelukkig geen gewonden en krijgen we nu een soort chinees ritueel te zien,wat heel normaal is bij elk ongeluk wat hier gebeurt en ik zal proberen te omschrijven wat ik zie....op een normale dag kijken chinezen bijna nergens van op (tenzij er een 2 meter lange blanke man door de buurt struint) maar bij een ongeluk veranderd alles...dan heeft de gemiddelde chinees ineens iets om zijn/haar dagelijkse sleur te onderbreken.

Iedereen staat er ook onmiddellijk omheen en........ gaat zich er tegenaan bemoeien wat op zich leuk is om te zien ook al versta je er niet veel van je weet op de een of andere manier toch wat ze zeggen :) en alsof dat nog niet voldoende is gaat men (en met “,men “ bedoel ik dus de omstanders) ook aan de betreffende voertuigen sleutelen motorkappen worden geopend om te zien wat dit voertuig onder de kap heeft, men kijkt eens in de auto, en iedereen staat tegen elkaar te schelden en te tieren op een gegeven moment verschijnt er ineens een politiewagen maar die doet niet zoveel die parkeert in de buurt en gaat eerst eens even van een afstand toe kijken wat en hoe.om daarna iedereen te kalmeren en weg te sturen inclusief de partijen die het ongeluk hadden om eea ergens anders te gaan regelen, (denk ik en hoop ik) en dan is het, wat betrefd de heren politieagenten, opgelost.....anders moeten ze teveel werken waarschijnlijk :)

Dit ligt overigens wel aan het moment van de dag tijdens de spits is het anders dan wordt alles en iedereen van de straat gehaald en ergens op de stoep geparkeerd om daar maar eens uit te zoeken wat er is gebeurt er wordt ter plekke niets vast gelegd, geen foto’s gemaakt , of ook maar iets op papier gezet???? en dan ineens …..is alles over...... 100 man verspreidt zich in minder dan 3/10 seconde om op te gaan in de menigte en binnen een minuut ziet alles eruit alsof er nooit iets is gebeurt. Soms he, heel soms.... vraag je je af waar wij mee bezig zijn met onze heerlijke Nederlandse bureaucratie.

Overigens keek niemand naar mij als de aanleiding van het ongeluk maar na het ongeluk ben ik weer het centrum van alle aandacht en hoe hard ik ook ren ik kan het nooit van me af schudden.

Nu voel ik dat sommige van jullie ook wat meer willen weten van die uitnodigingen die je hier als buitenlander krijgt van mensen op straat, ok, hier in het kort hoe en wat....

1- de Art studio... meestal een man die spreekt je aan vraagt waar je vandaan komt en weet dan zonder enige vorm van accent een zin tegen je te zeggen in de taal van jou eigen land, dat is om een band te scheppen, daarna volgt er wat small-talk dat eindigt in een uitnodiging om een kijkje te komen nemen waar hij werkt en heeeeeeel toevallig is dat in de buurt eenmaal binnen slaat de “mood ” al snel om naar ...koop iets, koop iets, en aangezien je ongemerkt al een soort van band hebt opgebouwd is weigeren erg moeilijk ...je loopt er eigenlijk gewoon met open ogen in, zelfs als je gewaarschuwd bent!

2- de thee uitnodiging... dit zijn meestal vrouwen die je ,wederom op straat, aanspreken in perfect engels, weer wat small-talk doen , waar ze allemaal erg goed in zijn, en op een gegeven moment vragen of je misschien iets wil drinken met hun, zij weten wel een leuk plekje …...en ja hoor ...het is in buurt, trap je daar eenmaal in dan is het meestal gedaan als je daar zit en je hebt je kopje thee besteld en lekker gekletst is het tijd om te betalen en in yuan denk je nog valt wel mee maar thuis zie je dat dat ene kopje thee je tussen de 100 en 150 euro heeft gekost ….en mocht je slim zijn en het ter plekke te ontdekken kun je er ook niets meer aan doen je hebt immers die thee op en als je blijft weigeren wordt er “politie” bijgehaald, iemand die, meestal ook nog een echte agent, natuurlijk ook in het complot zit en dan wordt je zo gedwongen te betalen. U bent gewaarschuwd!!! ik was er (jaren geleden alweer) net op tijd achter.. ik zat al in het theehuis) en er is maar een ding dat u op zo’n moment kunt doen en dat is de prijslijst vragen VOOR u besteld en dan net als ik toen destijds excuses maken en opstaan en weggaan.

Ok ik wil al die verhalen niet te lang maken en ik vroeg mij voor vertrek af of ik wel voldoende vertelstof zou hebben maar dat blijkt , geloof ik, geen probleem hihi

tot morgen lieve mensen

Zai jian

Cheng

Verslag uit: China, Beijing

Chris in China

Recente Reisverslagen:

29 Maart 2012

Het laatste avondmaal

27 Maart 2012

38 lange uren

26 Maart 2012

Een SPA en knipwerk

25 Maart 2012

Oh oh terug naar China

21 Maart 2012

Hongkong
Cheng

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 137405

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2023 - 06 November 2023

On the road again

01 Oktober 2022 - 16 November 2022

Iterum possumus

24 Maart 2019 - 12 December 2018

Alle hulp is welkom

26 September 2018 - 16 Oktober 2018

Waarom?

27 September 2017 - 18 Oktober 2017

Thailand for me!

03 April 2017 - 19 April 2017

Daar gaan we weer!

01 Mei 2016 - 14 Mei 2016

Suvarnabhumi and beyond

31 Augustus 2015 - 26 September 2015

Mombai, Bangkok en Beijing

19 Oktober 2013 - 20 December 2013

Home is were the hart is.

02 Maart 2012 - 01 April 2012

Chris in China

Landen bezocht: