Bromsnor in Peking - Reisverslag uit Beijing, China van Cheng Long - WaarBenJij.nu Bromsnor in Peking - Reisverslag uit Beijing, China van Cheng Long - WaarBenJij.nu

Bromsnor in Peking

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Cheng

06 Maart 2012 | China, Beijing

Hallo lieve mensen,

Bijna had ik jullie nooit meer gezien, sterker nog, bijna was ik voor jaren de gevangenis ingegaan en hadden ze de sleutel weggegooid, jaja uw blogger is gisteren aangehouden door de “Chinese secret police” ik schijn de wet te hebben overtreden ik verdien 30 zweepslagen, ik moet gevierendeeld worden, mijn handen moesten eraf gehakt worden zoals het hier in sommige streken gebruikelijk is voor criminelen?!?!?! wat heb ik dan gedaan hoor ik u zichzelf afvragen?

Welnu ik heb een foto genomen ???? ja ik geef toe een normaal mens neemt foto’s van de doodsaaie toeristische gebouwen en beelden en zo, maar ik ….nee dat is te saai en normaal voor mij.... ik moet weer zo nodig met mijn stomme kop foto’s maken van de enorm overdreven beveiligingsmaatregelen die hier zijn genomen op het “Plein van de hemelse vrede” nou die “hemelse vrede” lijkt nu meer een oorlogsgebied met om de 2 meter een politieagent, elke 10 meter iemand van de Chinese S.W.A.T.
En dan nog wat onduidelijke figuren in onduidelijke uniformen die iets onduidelijks doen.

En tussen dit overdreven vertoon van macht loop ik er vrolijk op los te knippen en dat gaat vrij goed tot ze mij in de smiezen krijgen terwijl ik een aantal foto’s maak van een aantal agenten die een zwerver proberen te verwijderen.

Een vrouwelijke agente ziet dit en gilt iets naar haar collega’s die vervolgens druk chinees beginnen te wauwelen tegen mij en nu heb ik wel een aantal maanden chinees gestudeerd maar hier ontgaat mij absoluut de zin van het gesproken woord.
Maar er zijn schijnbaar andere mensen in de buurt die dit gebrabbel wel snappen en in no time ben ik omringt door politieagentjes en mensen in burger die zich druk tegen mij aan bemoeien nu ben ik gelukkig 2 koppen groter dan de langste man die erbij stond dus er werd nog wel enig respect in acht genomen jegens mij maar desalniettemin zag ik mezelf toch al een paar nachten in een Chinese politiecel doorbrengen op water en brood, afijn binnen een minuut was er een agent die Engels sprak en mij vriendelijk uitlegde dat het niet de bedoeling was dat ik dit soort plaatjes maakte en ik hoefde me geen zorgen te maken er was niets aan de hand als ik maar wel even deze foto’s wil verwijderen van mijn camera...en wel NU graag zei hij nog steeds even vriendelijk en beleefd.

Nou ben ik de rotste niet in Nederland zou ik stennis maken tot voorbij het heelal en terug en het woord persvrijheid blijven gillen maar...hier doe je dat dan niet, raar he?!

Ik maak dus maar even geen problemen en wis onder toeziend oog van mijn nieuwe vriend de foto’s die ik zojuist heb gemaakt ik laat hem zien dat ze weg zijn en bied mijn excuses aan, ik ben ook maar een domme toerist en hij schijnt tevreden te zijn want ik krijg zowaar een schouderklopje en een bedankje: “sankyou sir” “sorry fortis” roept hij en daarmee is de kous af ik mag mijn weg vervolgen en ook de menigte die hierdoor is ontstaan is binnen enkele minuten opgelost...ben ik nu laf dat ik heb toegeven aan de druk? Eerlijk gezegd...ja! Was ik bang? Ook daar moet ik bevestigend op antwoorden aangezien mij dit ook nog nooit was overkomen en ik dus geen idee had wat me te wachten stond.

Zou ik het de volgende keer weer doen? Absoluut, sterker nog ik heb wel wat foto’s gewist terwijl Bromsnor stond te kijken maar gelukkig had hij geen idee hoe mijn camera werkte en dus heb ik uiteraard wel wat foto's kunnen achterhouden, en die kunt u binnenkort bewonderen op deze site, mag u zelf oordelen wat er nou mis mee is.

Overigens om even terug te komen op deze overweldigende “show of force” naar de buitenwereld toe.....ik heb het idee dat men gewoon wat werkeloze boeren in bussen aanvoert naar Beijing bij dit soort grote evenementen, ze wat te eten geeft en een politie uniform aantrekt en ze elke 5 meter langs de weg posteert, waar maak ik dit uit op ik denk aan het feit dat er een heleboel agenten anders in kleding loop die van hun grote broer of kleine zus is want de uniformpjes moeten soms met touwtjes en knoopjes passend gemaakt worden.
En de meeste hebben ook geen interesse in wat er om hun heen gebeurd en staan gewoon te spelen met hun mobiele telefoon :) ze staan er alleen maar als bewijs van macht van de huidige heersers.
Maar daar ga ik het niet teveel overhebben dat is voor andere mensen en andere tijden, ik moet een beetje uitkijken want.......BIG BROTHER is watching!!!!

tot gauw.

Zai Jian

Cheng

Verslag uit: China, Beijing

Chris in China

Recente Reisverslagen:

29 Maart 2012

Het laatste avondmaal

27 Maart 2012

38 lange uren

26 Maart 2012

Een SPA en knipwerk

25 Maart 2012

Oh oh terug naar China

21 Maart 2012

Hongkong
Cheng

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 137185

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2023 - 06 November 2023

On the road again

01 Oktober 2022 - 16 November 2022

Iterum possumus

24 Maart 2019 - 12 December 2018

Alle hulp is welkom

26 September 2018 - 16 Oktober 2018

Waarom?

27 September 2017 - 18 Oktober 2017

Thailand for me!

03 April 2017 - 19 April 2017

Daar gaan we weer!

01 Mei 2016 - 14 Mei 2016

Suvarnabhumi and beyond

31 Augustus 2015 - 26 September 2015

Mombai, Bangkok en Beijing

19 Oktober 2013 - 20 December 2013

Home is were the hart is.

02 Maart 2012 - 01 April 2012

Chris in China

Landen bezocht: