Druk, druk, druk - Reisverslag uit Chengdu, China van Cheng Long - WaarBenJij.nu Druk, druk, druk - Reisverslag uit Chengdu, China van Cheng Long - WaarBenJij.nu

Druk, druk, druk

Blijf op de hoogte en volg Cheng

08 December 2013 | China, Chengdu

Het schrijven schiet er wat bij in want ik raas van de ene locatie naar de andere. Het schiet lekker op, ik lig nu al een week voor op het snelste Chinese schema, mijn kleine gele vriendjes zijn fantastische mensen maar hebben geen benul van tijdsindeling!! Maar ja dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat ze normaal niet zo veel te doen hebben ze iedereen doet zijn of haar job en vooral niet te snel want dan ben je ook te vroeg klaar, en ja, wat dan? Ik zie ook geregeld winkelpersoneel verveeld achter een toonbank hangen, spelend met hun mobiel, en ook obers, politieagenten op straat, hotelpersoneel iedereen staat, als er niets te doen is, te spelen met zijn of haar mobiel, mobiele telefonie heel belangrijk in China!
Na de Panda’s is het hier niet zo bijster interessant meer, er moeten nog wat locatie’ s bezocht worden en daarvoor gaan we met het lokale openbaar vervoer, in ons geval een bus maar het kan ook heel goed zijn dat je op een straathoek wordt aangesproken door gewoon zomaar een Chinees die vraagt “taxi?” dit zijn mensen die een auto hebben en teveel vrije tijd. Ze spreken toeristen aan en spelen voor taxi om zo weer wat centjes bijeen te schrappen en...niet geheel onbelangrijk, als je van te voren duidelijk een prijs afspreekt doen ze en brengen ze je precies waar je wilt!! Erg handig ook want echte taxi’s zijn soms heel moeilijk te vinden terwijl er toch heel veel rondrijden in welke Chinese stad dan ook. Maar ja er zijn gewoon teveel Chinese persoontjes, volgens de laatste rapporten gaat de teller al over de 1,3 biljard heen. Wat ik ook dagelijks merk want ik kan nog niet aan mijn kont krabbelen zonder dat er een half miljoen mensen meekijken!
Chinezen zijn dol op alles wat vreemd en raar is en als er ergens iets aan de hand is staan ze er als de kippen bij, gewoon omdat de sleur van de dag doorbreekt. Een ruzie op straat? Hop, er staan zo 50 man omheen, een fender bender? Hop, 100man, geen probleem en een lange witte man die naar toilet moet, hop,......ehhh kijk dat is nou weer een leuk verhaal, de meeste toiletten hier zijn niet de normale westerse toiletten maar een soort gat in de grond waar je overheen gaat zitten en dan je ding doet, wat overigens verrekte moeilijk is ze zijn meestal ook door wat dunne muurtjes afgescheiden van elkaar, ik zeg “meestal” want het toilet waar ik nu voor sta heeft dat dus niet, de zogenaamde kwartet-toiletten, het gebruik ervan is erg simpel, je gaat met z’n 4en naar binnen laatje broek zakken doe je ding en onderwijl keuvel je met de medebezoekers over van alles en nog wat.
Leuk maar, ik moet best wel nodig en er staat een rij dus ik vrees dat dit mijn eerste openbare toilet optreden wordt?! Ehh, ik sta ff moed te verzamelen maar als je moet, dan moet je!! Ik besluit dapper te zijn en stap naar binnen, ondertussen had ik al wel achter mij naar de rij gekeken om te zien wie mijn mede-zitters zouden worden en dat viel mee 2 oudere mannetjes en een persoon in uniform, ok mijn beurt pfff, ik schrijdt naar binnen al loerend welke van de 4 gaten de mijne zou gaan worden....ik hou de deur open om mijn achterligger binnen te laten en.........niets?? niets ??? nee niets nee!! De mensen achter me zijn of te bang of te aardig want niemand volgt mij en ze gebaren dat ik in mijn eentje een van de 4 gaten mag gaan bezeten!! Pff, das best wel een opluchting.

Een volgend probleem dient zich aan deze toilet hebben geen stang oid waar ik mij normaal aan kan vast houden terwijl ik als een soort Houdini over dat gat heen hangt hopeloos proberend om, terwijl ik bezig ben, mijn kleding niet te raken, maar goed hoewel het hok erg, erg, erg smerig is zie ik kans om met een schoon doekje mezelf aan een stukje muur vast te klampen en binnen een minuutje of zo is het gedaan en mogen de volgende 4 mensen binnen. Ik hoef me ook geen zorgen te maken over het doortrekken want.....dan kan gewoonweg niet er is geen water voorhanden, alles glijdt gewoon zo achter het hok het weiland in, eet smakelijk!!

Morgen is mijn vertrek naar Yiwu, een plaats in het oosten van China vlakbij Shanghai om daar de lokale markt te fotograferen, om te tijd wat doden besluit ik tot wat “window shopping” en ik herinner mij dat ik nog een cd wil hebben van een Chinese artieste die ik een paar dagen geleden heb gehoord uit een van de vele, vele, vele stalletjes die hierop straat staan, dus snel de cd winkel in, waar voor de deur een stalletje staat met.....jawel, illegaal gebrande cd’s, haha, maar dat vonden ze binnen schijnbaar niet erg want, hoewel, de cd die ik wilde er niet was, trok men een la open vol met....jawel, illegaal gebrande cd’s, en voor de prijs van een kopje koffie in Nederland heb ik nu 3 cd’s mijn heerlijke Chinese muziek.

Zai jian
Cheng

Verslag uit: China, Chengdu

Home is were the hart is.

Zo…de kogel is weer door de kerk…ik mag weer naar China, yeah, stiekum maak ik een vreugde dansje rond de tafel op een manier dat het niemand opvalt, eindelijk mag ik weer, er was vaak sprake van maar op een of andere manier ging het steeds niet door of werd het naar een latere datum verzet.
Maar nu is de bevestiging binnen en de ticket is in de pocket dus van de 24 november kan iedereen weer mijn blog lezen wat ik ook deze reis zeer zeker wil gaan maken. Mijn vorige blog had ik gedeeld met 23 mensen waarvan ik dacht dat zij het wel interessant zouden vinden om mijn avonturen te volgen en dat vonden ze ook alleen blijkt nu dat er nog 6000 andere mensen mijn blog ook heel leuk vonden….dank daarvoor iedereen, ik heb alleen geen idee wie jullie zijn maar jullie zijn ook deze reis weer van harte welkom om met mij het avontuur aan te gaan en ik hoop dat ik jullie niet teleur zal stellen daar saaie wetenswaardigheidjes neer te pennen.
Eigenlijk begint mijn reis nu al, terwijl ik pas over 5 weken daadwerkelijk op het vliegtuig stap, want alles moet georganiseerd en geregeld worden vluchten geboekt, hotels uitgezocht, bellen, skypen, faxen naar China en weer terug, wie gaat waarheen en door wie werd hij hoe genoemd? Begrijpt u de chaos een beetje? Die, zo vlak voor een reis, altijd wel bij mij aanwezig is.
Om te beginnen moet je natuurlijk een vlucht naar China hebben, je zou ook op de fiets kunnen gaan maarrrrrr dan ben je net ff iets langer onderweg, ok een vlucht dus …ik raadpleeg daarvoor graag mijn favoriete site’s….” Cheaptickets en Tix allebei natuurlijk met…. punt nl erachter .
Bij deze site’s is altijd wel een goedkope vlucht richting het verre oosten te vinden en zo ook deze keer alleen stuit ik ineens op een vreemd fenomeen, ik vlieg rechtstreeks vanaf Amsterdam Schiphol naar Peking alleen moet ik in………Brussel opstappen??? Ziet u de lachwekkende scene voor u? ik woon dus in Rotterdam en ik zit met de auto in zo’n 45 minuten bij Schiphol maar nee de ticket voorwaarden eisen dat ik eerst naar Brussel reis, daar check ik in op het treinstation (als ik dat niet zou doen vervalt mijn ticket) vervolgens stap ik op de trein richting Amsterdam, maak een tussenstop in…..? jawel…. Rotterdam en reis daarna door naar Schiphol……sterker nog als ik niet in Brussel zou opstappen verloopt dus dit ticket maar met een ander ticket kan ik dus wel zelf rechtstreeks naar Schiphol alleen betaal ik daar dan 107 euro meer voor?????
Ja ik weet het, het leven is krom maar ach als het recht was geweest had ik niet van die leuke verhalen. En zo kom ik ook nog eens in Brussel, op zich toch ook een zeer gezellige stad.
En nu ben ik ook weer druk met te bedenken wat ik allemaal in mijn koffer stop want ik hou er niet zo van om met veel koffers te reizen, ik ga graag zo “ licht” mogelijk maar dat is nogal een opgave als je een maand weg bent haha…..mijn Chinees moet ik ook weer ff bijspijkeren wat niet zo’n probleem dankzij de Ipad en wat hele handige apps op het gebied van de Chinese taal. U begrijpt het is nog een hele lange weg te gaan voor mijn reis eindelijk begint, maar ik houd u op de hoogte….zegt het voort, zegt het voort

Tot gauw
Cheng

Recente Reisverslagen:

17 December 2013

Dat was het dan.

12 December 2013

Laatste etappe

10 December 2013

Yiwu

08 December 2013

Druk, druk, druk

05 December 2013

PANDA'S !!!
Cheng

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 137201

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2023 - 06 November 2023

On the road again

01 Oktober 2022 - 16 November 2022

Iterum possumus

24 Maart 2019 - 12 December 2018

Alle hulp is welkom

26 September 2018 - 16 Oktober 2018

Waarom?

27 September 2017 - 18 Oktober 2017

Thailand for me!

03 April 2017 - 19 April 2017

Daar gaan we weer!

01 Mei 2016 - 14 Mei 2016

Suvarnabhumi and beyond

31 Augustus 2015 - 26 September 2015

Mombai, Bangkok en Beijing

19 Oktober 2013 - 20 December 2013

Home is were the hart is.

02 Maart 2012 - 01 April 2012

Chris in China

Landen bezocht: