Dat was het dan. - Reisverslag uit Peking, China van Cheng Long - WaarBenJij.nu Dat was het dan. - Reisverslag uit Peking, China van Cheng Long - WaarBenJij.nu

Dat was het dan.

Blijf op de hoogte en volg Cheng

17 December 2013 | China, Peking

Het zit erop ja, ik heb het gevoel dat ik maandenlang over de wereld heb gezworven, terwijl het in werkelijkheid maar een paar weken was. Ik heb wederom enorm veel beleefd en meegemaakt, meer zelfs dan ik in blogs kon verwerken, want ik heb nog materiaal voor weken!! Daarom wil ik in dit laatste verhaal nog wat opmerkelijke en vreemde dingen persen die de revue gepasseerd zijn, alles is gebaseerd op feiten en de bijbehorende foto’s en video bevestigen alles. Gelukkig maar want zelfs ik had moeite om alles wat ik heb gezien te geloven.

Zoals die keer dat ik ergens ging eten, nee niet in een restaurant maar....wait for it........in een garagebox?! Iedereen doet hier grote moeite om wat bij te verdienen en een van de makkelijkste manieren is een eettentje beginnen alleen een winkel huren is te duur dus in de meeste kleine plaatsen vind je kilometers lange wegen met om de zoveel tijd een paar aaneengeschakelde boxen die zijn omgebouwd tot eetpaleis...alleen de HACCP code is op deze plekken niet bekend.
En de liefde voor de dieren kan soms erg ver gaan en is ook heel tegenstrijdig, aan de ene kant vertroetelen sommige mensen hun trouwe viervoeter en aan de andere kant loopje op een mooie dag zo’n eetgelegenheid uit om aan de achterkant het eten te zien worden binnen gebracht....Let op: deze foto is niet geschikt voor kinderen en mensen met een zwakke maag. En dat zijn alleen nog maar de honden!!!....de vissenkop op de foto die vers op tafel wordt geserveerd mag je lekker leeg pulken en de hersentjes koken, bakken of naar behoefte braden.

Op mijn omzwervingen op deze globe neem ik ook vaak een telefoonnummer uit het land zelf...dat is goedkoper dan je eigen mobiel te gebruiken en ook in China reuze simpel sterker nog ze hebben lijsten met telefoonnummers waar je uit kan kiezen en dat nummer voegen ze toe aan je sim kaart en voila je hebt een, in dit geval, Chinees nummer.

Chinezen zijn niet zo moeilijk en met zoveel landgenoten kan dat ook niet. Moet je ergens heen en is de bus volgeboekt, nou dan vind je toch gewoon ergens anders een plaatsje! Je betaald de gewone prijs aan de chauffeur.....die het waarschijnlijk in zijn eigen zak steekt, maar je komt wel op de plaats van bestemming....zoals de mensen op de bus foto hebben gedaan.

En ook de lerares die een schoolklasje begeleide en die vriendelijk aan mij vroeg of de kinderen met mij op de foto mochten had niet verwacht dat deze vriendelijke aardige kidzz mij zo onder de voet zouden lopen...ik kon nog net een foto maken voor ik onder de voet werd gelopen.

In Beijing gaat iedereen voor ze s 'ochtends aan het werk gaan ook meestal naar een of ander park om te gaan ochtend gymnastieken, heel gezond uiteraard maar ik wist niet dat men hier ook heeft gehoord van de zogenaamde “flashmob” dat zijn een heleboel, die op een bepaalde plaats en tijd, allemaal hetzelfde vreemde ding doen, en de omstanders verbijsterd achter te laten. Zo liep ik op een mooie ochtend door het park, waar je meestal dezelfde dingen ziet , vooral veel ouderen mensen die een of andere sport aan het beoefenen zijn maar nu ontvouwt zich voor mijn ogen en wat vreemd fenomeen, terwijl ik loop begint er ergens iemand in te klappen in een maat, en voor ik besef wat er aan de hand is, loopt het halve park in diezelfde maat te klappen, maar de mensen aan de andere kant van het park kunnen onze kant niet horen noch zien, en toch iedereen doet wat hij of zij aan het doen waren alleen dan klappend??? En terwijl ik probeer om door deze massa heen te komen, lijkt het erop dat het geklap zich focust op een bepaalde plek in het park, want mensen blijven ook staan een draaien allemaal dezelfde kant op....ik heb alleen nooit kunnen ontdekken waarom. Maar gelukkig kunnen we de video nog bekijken.

En zo heb ik nog veel en veel meer foto’s van vreemde en opmerkelijke dingen waar ik geen tijd meer voor heb op die allemaal neer te typen, dus ik zet er gewoon een paar plaatjes tussen en u mag oordelen of ze gewoon vreemd zijn of eigenlijk toch wel leuk.

Serveersters in de betere restaurants die spuugkapjes dragen.

Autowielen die onder een politiewagen vandaan worden gestolen!!

Of de vreemde manier waarop men soms het eten voorbereid.

Ik heb het allemaal gezien en intens beleefd, het was in een woord fantastisch, en terwijl ik dit zit te schrijven herinner ik me een laatste verhaal dat mij gisteren werd verteld toen ik rondliep in het “vogelnest” het olympisch stadion in Beijing waar ik, voor een keer, exclusief toegang heb gekregen omdat de lokale opzichter wat fotootjes wilde hebben, en terwijl we bovenin dit machtig mooie en indrukwekkende gebouw staan zie ik in de verte 3 palen staan met een soort platte kop erop en vraag de man hoe en wat en toen vertelde hij het volgende verhaal, de legende wil dat onder deze palen een draak ligt begraven, en dat zijn staart onder deze “grafheuvel” ligt “vastgespijkerd” , deze palen zijn geen palen maar” spijkers” en elke maand moeten de “draak” met offers tevreden worden gesteld anders ontwaakt hij en, in mijn woorden, “zijn de rapen gaar”, nu zijn ze een keer zo’n offer vergeten en misschien raad u het al dat was op 22 juli 2012, en precies op deze dag werd Beijing en omgeving getroffen door de hevigste regenval ooit waardoor tientallen mensen omkwamen en vele huis en haard verloren en sindsdien.......

Tot slot het allermooiste verhaal van allemaal, in China kun je heel veel dingen krijgen die "echt"nep zijn!! maar zou u geloven dat het flatgebouw op de foto hieronder nep was? .....en toch is het zo!!! Deze flat bestaat geheel en al uit ...karton!! het is een facade waarachter het echte flatgebouw wordt opgetrokken. You got to love the Chineze!!

Dit was het, het waren mooie, leuke, lastige, fantastische en soms moeilijke weken maar als ze mij vannacht wakker zouden maken met de vraag of ik het nog een wil doen? Zou het antwoord volmondig JA zijn. Ik eindig met het advies aan iedereen om, als u de mogelijkheid heeft , te gaan reizen, leer andere culturen begrijpen en gewoontes kennen, hoe vreemd die ook soms mogen zijn, als iedereen dat zou doen, word deze planeet een stuk aangenamer om op te wonen voor iedereen, dat beloof ik u!!

Bedankt voor het lezen, graag tot een volgend keer
Zai jian

Cheng



Verslag uit: China, Peking

Home is were the hart is.

Zo…de kogel is weer door de kerk…ik mag weer naar China, yeah, stiekum maak ik een vreugde dansje rond de tafel op een manier dat het niemand opvalt, eindelijk mag ik weer, er was vaak sprake van maar op een of andere manier ging het steeds niet door of werd het naar een latere datum verzet.
Maar nu is de bevestiging binnen en de ticket is in de pocket dus van de 24 november kan iedereen weer mijn blog lezen wat ik ook deze reis zeer zeker wil gaan maken. Mijn vorige blog had ik gedeeld met 23 mensen waarvan ik dacht dat zij het wel interessant zouden vinden om mijn avonturen te volgen en dat vonden ze ook alleen blijkt nu dat er nog 6000 andere mensen mijn blog ook heel leuk vonden….dank daarvoor iedereen, ik heb alleen geen idee wie jullie zijn maar jullie zijn ook deze reis weer van harte welkom om met mij het avontuur aan te gaan en ik hoop dat ik jullie niet teleur zal stellen daar saaie wetenswaardigheidjes neer te pennen.
Eigenlijk begint mijn reis nu al, terwijl ik pas over 5 weken daadwerkelijk op het vliegtuig stap, want alles moet georganiseerd en geregeld worden vluchten geboekt, hotels uitgezocht, bellen, skypen, faxen naar China en weer terug, wie gaat waarheen en door wie werd hij hoe genoemd? Begrijpt u de chaos een beetje? Die, zo vlak voor een reis, altijd wel bij mij aanwezig is.
Om te beginnen moet je natuurlijk een vlucht naar China hebben, je zou ook op de fiets kunnen gaan maarrrrrr dan ben je net ff iets langer onderweg, ok een vlucht dus …ik raadpleeg daarvoor graag mijn favoriete site’s….” Cheaptickets en Tix allebei natuurlijk met…. punt nl erachter .
Bij deze site’s is altijd wel een goedkope vlucht richting het verre oosten te vinden en zo ook deze keer alleen stuit ik ineens op een vreemd fenomeen, ik vlieg rechtstreeks vanaf Amsterdam Schiphol naar Peking alleen moet ik in………Brussel opstappen??? Ziet u de lachwekkende scene voor u? ik woon dus in Rotterdam en ik zit met de auto in zo’n 45 minuten bij Schiphol maar nee de ticket voorwaarden eisen dat ik eerst naar Brussel reis, daar check ik in op het treinstation (als ik dat niet zou doen vervalt mijn ticket) vervolgens stap ik op de trein richting Amsterdam, maak een tussenstop in…..? jawel…. Rotterdam en reis daarna door naar Schiphol……sterker nog als ik niet in Brussel zou opstappen verloopt dus dit ticket maar met een ander ticket kan ik dus wel zelf rechtstreeks naar Schiphol alleen betaal ik daar dan 107 euro meer voor?????
Ja ik weet het, het leven is krom maar ach als het recht was geweest had ik niet van die leuke verhalen. En zo kom ik ook nog eens in Brussel, op zich toch ook een zeer gezellige stad.
En nu ben ik ook weer druk met te bedenken wat ik allemaal in mijn koffer stop want ik hou er niet zo van om met veel koffers te reizen, ik ga graag zo “ licht” mogelijk maar dat is nogal een opgave als je een maand weg bent haha…..mijn Chinees moet ik ook weer ff bijspijkeren wat niet zo’n probleem dankzij de Ipad en wat hele handige apps op het gebied van de Chinese taal. U begrijpt het is nog een hele lange weg te gaan voor mijn reis eindelijk begint, maar ik houd u op de hoogte….zegt het voort, zegt het voort

Tot gauw
Cheng

Recente Reisverslagen:

17 December 2013

Dat was het dan.

12 December 2013

Laatste etappe

10 December 2013

Yiwu

08 December 2013

Druk, druk, druk

05 December 2013

PANDA'S !!!
Cheng

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 731
Totaal aantal bezoekers 137224

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2023 - 06 November 2023

On the road again

01 Oktober 2022 - 16 November 2022

Iterum possumus

24 Maart 2019 - 12 December 2018

Alle hulp is welkom

26 September 2018 - 16 Oktober 2018

Waarom?

27 September 2017 - 18 Oktober 2017

Thailand for me!

03 April 2017 - 19 April 2017

Daar gaan we weer!

01 Mei 2016 - 14 Mei 2016

Suvarnabhumi and beyond

31 Augustus 2015 - 26 September 2015

Mombai, Bangkok en Beijing

19 Oktober 2013 - 20 December 2013

Home is were the hart is.

02 Maart 2012 - 01 April 2012

Chris in China

Landen bezocht: