PANDA'S !!! - Reisverslag uit Chengdu, China van Cheng Long - WaarBenJij.nu PANDA'S !!! - Reisverslag uit Chengdu, China van Cheng Long - WaarBenJij.nu

PANDA'S !!!

Blijf op de hoogte en volg Cheng

05 December 2013 | China, Chengdu

Beep, beep, beep, beep, 06:00 a.m. beep, beep, beep, huh wat ??? Oh het is de wekker, vandaag is de grote dag, ik ga voor het eerst van mijn leven live panda’s ontmoeten, ik moet vroeg op om een aantal redenen, 1: het is maar 70 minuten rijden maar de hebben we tenminste de tijd in het park om alle shots goed te maken en de beste shots zijn toch die in het ochtend licht, 2: de wagen van mijn plaatselijke gids heeft een nummerbord dat zegt u mag vandaag niet in de stad mag rijden. Omdat er veel te veel auto’s rondrijden in China is er een wet ingesteld dat auto’s om de andere dag wel of niet op bepaalde plaatsen mogen rijden. En haar nummerbord mag vandaag na 07:00 uur niet in de stad rondtoeren, dus vandaar ook dat ik zooooo vroeg uit de veren ben gekropen, maar het is voor een goed doel...PANDA’S!!!

Het begin van de reis verloopt voorspoedig en binnen 15 minuten hebben we de stad achter ons gelaten en rijden over de snelweg richting het park waar de lieve kleine beertjes (die je compleet in stukken kunnen scheuren, als ze je te pakken krijgen.) verblijven. Nu is het 90 minuten rijden maar zoals ik al eerder heb verteld houdt dit meiske niet van autorijden en rijdt daarom bijzonder veilig –lees- l a n g z a a m......ik hou er dus zeker rekening mee dat het wel een uurtje of 2 kan duren eer wij op de plaats van bestemming zijn. Helaas, het lot beslist anders....terwijl we zo over de snelweg richting het oosten rijden slaat het noodlot toe!!!......plotseling komt er mist de vallei binnen drijven en niet zomaar een beetje mist, nee, binnen 5 seconden!! zien we geen hand meer voor ogen, als ik door de vooruit probeer te turen lijkt het of hij van binnen beslagen is, maar dat is niet zo, als ik nu buiten zou lopen en ik zou mijn hand uitsteken zou ik die niet meer zien!! Maar het ergste is nog :WE RIJDEN OP EEN SNELWEG!! En hoe veilig dit kind ook rijdt MET zicht.... ze blijft zo rijden ZONDER zicht, dat betekent dus dat ze nog steeds met 40 km per uur door raast en dat is nu toch wel levensgevaarlijk!! Aangezien de snelweg niet alleen door auto’s wordt gebruikt maar ook door voetgangers, en venters die hun kraampjes op baan 3 neerzetten waar automobilisten naast kunnen stoppen en wat te eten inslaan maar auto’s gebruiken baan 3 ook om in te halen als het, naar hun zin, te langzaam gaat, zelfs dit wicht gaat af en toe op baan 3 rijden met de nodige noodstoppen tot gevolg, om te proberen auto’s in te halen die nog langzamer gaan dan zij. Ik besluit tot ingrijpen, want hoe graag en snel ik ook panda’s wil zien, ik wil ze wel graag levend zien. Ik weet dat als ik het gewoon zou vragen, ze het wel zou doen maar niet zo snel, dus ik besluit tot het direct faken van maagkrampen en buikpijn en ik wil graag direct naar een toilet ( wat hier betekent dat je de snelweg ff af moet) ze trapt erin en tegelijk ook op de rem want voor ons doemt ineens een oud vrouwtje op die op haar fiets de weg probeert te vinden en zich per ongeluk op baan 2 van deze snelweg bevind!! Dat ging maar net goed!!

Gelukkig bevinden we ons bij een afslag, die we dus maar ternauwernood kunnen zien.
We verlaten de snelweg en stoppen bij wat we denken een toilet zou moeten zijn maar...we zien nog steeds niets, maakt ook niet meer uit we staan stil!! Pfff dit waren toch wel angstige momenten!! Ik ga voor de goede orde nog even naar het toilet ( voordat ik het in mijn broek doe van angst, haha) en bij terugkomst wil ze toch verder rijden, aaahhg, ik vraag haar of we misschien niet beter even kunnen wachten tot we iets meer zicht hebben, maar zei zegt dat het wel de hele dag kan gaan duren hier. Ok, we gaan dus verder, maar, dring ik aan, voorzichtig!! Daar luistert ze gelukkig wel naar, ze moet wel want als je van de snelweg af bent, is de weg voor iedereen en met nog geen 5 kilometer per uur vervolgen wij heeeeeeel voorzichtig onze weg. Plotseling draait ze toch weer de richting van de snelweg op, want zoals ze zelf zegt, dan gaan we gewoon op baan 1 rijden, dat gaat wel??!! Ik zeg haar dat als ze dat zou doen ik direct uitstap, want misschien zijn wij wel wat veiliger maar andere automobilisten die sneller willen dan dat zij rijdt gaan ons dan inhalen, op baan 2 en 3 met alle mogelijke gevolgen van dien, maar dat snapt zij niet. Gelukkig rijden we onszelf vast in een wirwar van auto’s die allemaal voor de oprit naar de snelweg staan te wachten, we kunnen niet verder, de plaatselijke overheid heeft de snelweg afgesloten, en we kunnen voorlopig niets anders doen dan wachten, zucht.

2 uur later en we staan nog steeds waar we staan, voor de snelweg wachtend tot die open gaat, alleen krijgen we nu bezoek van de politie, iedereen moet weg hier, en op de vraag waar naartoe dan? Krijgen we geen antwoord, gewoon weg hier want terwijl we hier stonden te wachten sloten achter ons de auto’s een voor een aan met tot gevolg dat alle tussendoor wegen beginnen dicht te slippen. Dus besluit men tot ingrijpen en iedereen te verwijderen ok met de GPS stevig in het stuur geklemd gaan we proberen heel voorzichtig een stuk binnendoor te rijden tot we een plek vinden waar het veilig is om de snelweg weer te betreden. Die vinden we na een uurtje of 3 rijden, de mist is nu redelijk begaanbaar en dit gedeelte van de weg is weer opengesteld en 7 en half uur!! na vertrek komen we aan op de plaats van bestemming!! Pff, wat een beleving weer. Later krijgen we via de radio te horen dat er een groot ongeluk had plaatsgevonden (54 auto’s en een aantal voetgangers) op het stukje weg waar wij eigenlijk hadden moeten rijden, en stiekem moet ik dan toch denken...wat als??

Eenmaal in het park geen spoortje mist meer, maar ook het mooie fotografische ochtend licht is compleet verdwenen en om het nog erger te maken hebben we in plaats van de hele dag nog maar 2 uur te tijd want achter ons staat een crew van de BBC klaar om een of andere documentaire op te nemen over panda’s, ok niet getreurd aan het werk, en hoe erg onze reis ook was, dat vergeet je heel snel als een baby panda zijn klauwtje op de jouwe legt en je aankijkt met een blik van “neem me mee”.

Het zijn echt heel indrukwekkende dieren, jammer dat ze tot de bedreigde diersoorten op de planeet behoren, er leven nog 239 panda’s in gevangenschap plus 27 buiten China in dierentuinen. In het wild loopt de schatting uiteen van 2000 tot 3000 panda’s in het wild. En that’s it, lieve mensen als die er niet meer zijn is het over, dan kan niemand ooit nog van deze mooie dieren genieten. Ik zie dat ze in dit park erg begaan zijn met het lot van deze dieren en ze proberen uit alle macht deze soort te redden maar het is niet makkelijk. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik dit mooie dier nog “live” heb kunnen aanschouwen onze kinderen moeten het waarschijnlijk doen met een plaatje in een of ander boek.

Zai jian en rij veilig

Cheng

Verslag uit: China, Chengdu

Home is were the hart is.

Zo…de kogel is weer door de kerk…ik mag weer naar China, yeah, stiekum maak ik een vreugde dansje rond de tafel op een manier dat het niemand opvalt, eindelijk mag ik weer, er was vaak sprake van maar op een of andere manier ging het steeds niet door of werd het naar een latere datum verzet.
Maar nu is de bevestiging binnen en de ticket is in de pocket dus van de 24 november kan iedereen weer mijn blog lezen wat ik ook deze reis zeer zeker wil gaan maken. Mijn vorige blog had ik gedeeld met 23 mensen waarvan ik dacht dat zij het wel interessant zouden vinden om mijn avonturen te volgen en dat vonden ze ook alleen blijkt nu dat er nog 6000 andere mensen mijn blog ook heel leuk vonden….dank daarvoor iedereen, ik heb alleen geen idee wie jullie zijn maar jullie zijn ook deze reis weer van harte welkom om met mij het avontuur aan te gaan en ik hoop dat ik jullie niet teleur zal stellen daar saaie wetenswaardigheidjes neer te pennen.
Eigenlijk begint mijn reis nu al, terwijl ik pas over 5 weken daadwerkelijk op het vliegtuig stap, want alles moet georganiseerd en geregeld worden vluchten geboekt, hotels uitgezocht, bellen, skypen, faxen naar China en weer terug, wie gaat waarheen en door wie werd hij hoe genoemd? Begrijpt u de chaos een beetje? Die, zo vlak voor een reis, altijd wel bij mij aanwezig is.
Om te beginnen moet je natuurlijk een vlucht naar China hebben, je zou ook op de fiets kunnen gaan maarrrrrr dan ben je net ff iets langer onderweg, ok een vlucht dus …ik raadpleeg daarvoor graag mijn favoriete site’s….” Cheaptickets en Tix allebei natuurlijk met…. punt nl erachter .
Bij deze site’s is altijd wel een goedkope vlucht richting het verre oosten te vinden en zo ook deze keer alleen stuit ik ineens op een vreemd fenomeen, ik vlieg rechtstreeks vanaf Amsterdam Schiphol naar Peking alleen moet ik in………Brussel opstappen??? Ziet u de lachwekkende scene voor u? ik woon dus in Rotterdam en ik zit met de auto in zo’n 45 minuten bij Schiphol maar nee de ticket voorwaarden eisen dat ik eerst naar Brussel reis, daar check ik in op het treinstation (als ik dat niet zou doen vervalt mijn ticket) vervolgens stap ik op de trein richting Amsterdam, maak een tussenstop in…..? jawel…. Rotterdam en reis daarna door naar Schiphol……sterker nog als ik niet in Brussel zou opstappen verloopt dus dit ticket maar met een ander ticket kan ik dus wel zelf rechtstreeks naar Schiphol alleen betaal ik daar dan 107 euro meer voor?????
Ja ik weet het, het leven is krom maar ach als het recht was geweest had ik niet van die leuke verhalen. En zo kom ik ook nog eens in Brussel, op zich toch ook een zeer gezellige stad.
En nu ben ik ook weer druk met te bedenken wat ik allemaal in mijn koffer stop want ik hou er niet zo van om met veel koffers te reizen, ik ga graag zo “ licht” mogelijk maar dat is nogal een opgave als je een maand weg bent haha…..mijn Chinees moet ik ook weer ff bijspijkeren wat niet zo’n probleem dankzij de Ipad en wat hele handige apps op het gebied van de Chinese taal. U begrijpt het is nog een hele lange weg te gaan voor mijn reis eindelijk begint, maar ik houd u op de hoogte….zegt het voort, zegt het voort

Tot gauw
Cheng

Recente Reisverslagen:

17 December 2013

Dat was het dan.

12 December 2013

Laatste etappe

10 December 2013

Yiwu

08 December 2013

Druk, druk, druk

05 December 2013

PANDA'S !!!
Cheng

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 494
Totaal aantal bezoekers 137215

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2023 - 06 November 2023

On the road again

01 Oktober 2022 - 16 November 2022

Iterum possumus

24 Maart 2019 - 12 December 2018

Alle hulp is welkom

26 September 2018 - 16 Oktober 2018

Waarom?

27 September 2017 - 18 Oktober 2017

Thailand for me!

03 April 2017 - 19 April 2017

Daar gaan we weer!

01 Mei 2016 - 14 Mei 2016

Suvarnabhumi and beyond

31 Augustus 2015 - 26 September 2015

Mombai, Bangkok en Beijing

19 Oktober 2013 - 20 December 2013

Home is were the hart is.

02 Maart 2012 - 01 April 2012

Chris in China

Landen bezocht: