Laatste etappe - Reisverslag uit Peking, China van Cheng Long - WaarBenJij.nu Laatste etappe - Reisverslag uit Peking, China van Cheng Long - WaarBenJij.nu

Laatste etappe

Blijf op de hoogte en volg Cheng

12 December 2013 | China, Peking

Ik raas echt als een idioot door het land, het gaat vele malen sneller dan menigeen Chinees heeft kunnen berekenen, en das jammer want nu ben ik veel eerder klaar dan de bedoeling is, het gevolg is dan ook dat ik nu al in Beijing zit, de laatste etappe van deze reis. Beijing, de hoofdstad, het gaat er hier net even anders aan toe dan in de meeste plaatsen, mensen wachten hier nog min of meer voor rood, b.v. de stad is verwesterd, alleen het parkeren der automobielen, laat nog iets te wensen over, maar ja wat wil je als meer dan 22 miljoen Beijingnaren ( dat zijn meer inwoners in deze stad, dan in heel Nederland, en dan durven wij te klagen??)dagelijks hun auto ergens kwijt moeten. Dus is parkeren hier geen probleem!...geen probleem nee, want je mag hier werkelijk overal je auto neerzetten op stoepen, midden op de weg, in een bankgebouw, zoals u al eerder heeft kunnen zien, ja ze zijn hier niet zo precies. Het gaat als volgt, je rijdt naar je bestemming daar aangekomen ga je op zoek naar welk een locatie dan ook, maakt niet uit, als je auto er maar in past, in de buurt zit altijd wel een mannetje wiens “wijk” dit is, deze mensen zitten echt dag en op straat te achten tot er iemand op “hun”plekjes komt parkeren, deze persoon komt naar je auto toe vraagt hoelang het ongeveer gaat duren, duurt het iets langer kan er n.l. een andere auto voor de jouwe staan en dat is weer meer geld voor onze parkeerwacht. Hij geeft je een soortement van ticket en als je weg gaat lever je dat weer in en betaald wat je de man schuldig bent, meestal niet meer dan 30 yuan, omgerekend zo’n 3 euro 20....voor de hele dag!!! Er zijn wel parkeergarages maar die zijn voor de meeste Chinezen te duur.

In de hotels waar ik verblijf hebben ze ontbijt, alleen maak ik er nooit gebruik van, ten eerste is het altijd veeel te vroeg voor mij en ten tweede als ik net wakker wordt heb ik nog helemaal geen trek in voedsel. Maar menig Chinees persoon verzekert mij, en dat gedurende de hele reis, dat het ontbijt het belangrijkste maal is van de hele dag. En aangezien ik hier in Beijing elke dag vroeg naar bed ga, heb ik besloten om zolang als ikin dit hotel verblijf elke ochtend trouw rond 08:00 beneden te staan om de eerste stukjes voedsel tussen mijn kiezen te duwen.

En nu weet ik gelijk ook weer waarom ik NOOIT ontbijt in Chinese hotels.......nog voor ik de ontbijtzaal betreedt wordt ik welkom geheten door maar liefst 9 Chinese lilliputters ( voor mij dan, ze zijn normale grootte, maar als ik langskom moeten ze hun kleine nekjes wel erg ver strekken.) ik geef een van de 9 dwergen een tegoedbon, die je krijgt als je incheckt in het hotel, en terwijl ik de bon afgeef zie ik 9 hoofdjes en lichamen tegelijkertijd naar de grond gaan?.....ze buigen!! Altijd leuk om zo verwelkomd te worden, ik waan mij de koning te rijk en schrijdt verder, er ontvouwd zich een enorm buffet voor mij uit, lengte, ik schat, zo’n 23 meter, met de meest uiteenlopende zaken, nu zijn wij in Europa gewend aan een eitje, stukje tomaat, wat worst, kaas, glaasje melk en zo meer, en zo meer. Maar hier gaat het net even anders, ik begin vooraan waar ik kan kiezen uit 9 verschillende soorten noodles, allemaal warm uiteraard, daarna hebben we 7 soorten groenten, dumplings, kip, varkensoren, en om alles weg te spoelen mag ik om 08:00 uur in de ochtend ook nog kiezen uit 4 verschillende soorten rode wijn en 4 witte!!! Ik kijk nerveus op mijn mobiel om de tijd te checken want volgens mij ben ik bij het diner aangeland!!

Maar nee, mijn persoonlijke hotelschaduw staat zoals gewoonlijk vlak achter mij en vraagt me in heel bijzonder gebrekkig Engels: whaot you lookie for?....ze wil weten wat ik zoek, nou meid wat dacht je van een jus d’orange, een normaal eitje, een dan bedoel ik dus geen eitje dat 27 minuten is gekookt in thee?! Wat spek, wat roerei, kortom normaal voedsel?? Ze kijkt me een beetje verdwaast aan en denkt waarschijnlijk, o jee, een gek, ze hebben een gek het hotel binnen gelaten....wat nu? Maar ze hersteld zich bijna onzichtbaar en wijst mij op een klein tafeltje ergens in een hoek aan de andere kant van de zaal, aaahhh, de toeristen tafel, en ja hoor, daar vind ik bijna alles wat ik zoek: een lekker gekookt eitje, dat, zodra je het pelt direct ziet dat het eiwit niet wit maar donkergeel is en het eigeel niet geel is maar donkerblauw, hmm ik kan niet wachten om te zien wat ze nog meer in petto hebben.
Ik open de volgende “hotpot” en zie wat verschrompelde stukjes leer liggen, oh nee, dat is de spek, met daarnaast iets dat ik herken als brood. Aaah, eindelijk iets herkenbaars, ik beluit tot een boterham met enorme harde boter en wat suiker, lekker en vertrouwd, nou ken ik het hotel leven een beetje en ik ben een beetje een ontbijtexpert maar ik denk toch wel zeker te weten da wat ik nu aan brood in mijn giechel douw niet zo hoort te smaken als ik nu proef??? Ik zit een uur te kauwen op een of andere kleffe meelkloot die een beetje aan gort is want de boter is zo hard dat deze helemaal niet smeerbaar is dus snijdt ik kleine stukjes boter af en leg die strategisch op, wat men hier noemt een boterham. Ik merk dat er bijzonder op mij gelet wordt door het aanwezige personeel, ik weet ook niet waarom waarschijnlijk heeft het te maken met mijn lengte alhoewel je zou zeggen dat in een hotel toch wel iets gewend zijn!

En daar is mijn schaduw weer......(een soort persoonlijke slaaf wiens leen er alleen op gericht is om mij te achtervolgen en zodra er iets op of leeg is staat ze achter je om het bij te vullen....Bijzonder irritant!!) maar goed het is niet anders, en ook nu weer duikt ze op uit mijn ooghoeken met...koffie, ahh eindelijk iets normaals, ze schenkt in en gaat op ongeveer 2 meter afstand naar me zitten kijken hoe ik eet en of ze nog iets voor mij kan doen? Nou ik weet wel iets wat ze zou kunnen doen, maar dat zal ik maar niet hardop zeggen.
Ik neem een slokje van mijn koffie en direct zakken mijn hersens naar waar ongeveer mijn geslachtdelen ooit zaten, ik krijg zware kokhals neigingen en alles wordt een beetje paars voor mijn ogen!!! Wat een ongelofelijk smerig bocht is dit?? Dit is geenkoffie!! Dit is een kruising tussen geitenogen gekookt in zeewater vermengt met gemalen muizenkeutels en whisky!! Dit is absoluut en zonder twijfel de meest smerige koffie die ik ooit ergens ter wereld maar heb geproefd!!! Ik kijk in het rond , en dat had ik beter niet kunnen doen, want nu denkt mijn schaduw dat ik weer iets nodig heb en aangezien ik net met een kopje “koffie” in mijn handen zat neemt ze aan dat ik een refill wil, dus komt ze nu aangehobbeld met de kan gekookt vergif.....ik maak kort en bondig duidelijk dat ik niets meer hoef. Aangezien ik waarschijnlijk zo meteen direct door kan naar de intensive care!!

Ik besluit tot het verder eten van mijn meelplakkaat ook wel brood genoemd, en daarna besluit ik te eindigen met de veiligste optie hier vruchtenyoghurt uit een afgesloten verpakking, dit blijkt een goede keus.

Pas later in de week snap ik eindelijk waarom iedereen zo vreemd stond te kijken toen ik dat “brood“ zat te eten?!.....ik kom er nu achter dat het brood zo klef en rauw smaakte omdat het....dat ook was!!!naast het brood staat een apparaat dat ik later kon identificeren als een soort oven, aaahg, waar je het brood in moet doen af het vervolgens af te bakken, tot zover mijn ontbijt expertise! Ik geef het en ga naar mijn kamer waar ik nog een zakje chips heb verborgen mmm lekker chips met komkommersmaak.


Zai jian, eet smakelijk
Cheng

Verslag uit: China, Peking

Home is were the hart is.

Zo…de kogel is weer door de kerk…ik mag weer naar China, yeah, stiekum maak ik een vreugde dansje rond de tafel op een manier dat het niemand opvalt, eindelijk mag ik weer, er was vaak sprake van maar op een of andere manier ging het steeds niet door of werd het naar een latere datum verzet.
Maar nu is de bevestiging binnen en de ticket is in de pocket dus van de 24 november kan iedereen weer mijn blog lezen wat ik ook deze reis zeer zeker wil gaan maken. Mijn vorige blog had ik gedeeld met 23 mensen waarvan ik dacht dat zij het wel interessant zouden vinden om mijn avonturen te volgen en dat vonden ze ook alleen blijkt nu dat er nog 6000 andere mensen mijn blog ook heel leuk vonden….dank daarvoor iedereen, ik heb alleen geen idee wie jullie zijn maar jullie zijn ook deze reis weer van harte welkom om met mij het avontuur aan te gaan en ik hoop dat ik jullie niet teleur zal stellen daar saaie wetenswaardigheidjes neer te pennen.
Eigenlijk begint mijn reis nu al, terwijl ik pas over 5 weken daadwerkelijk op het vliegtuig stap, want alles moet georganiseerd en geregeld worden vluchten geboekt, hotels uitgezocht, bellen, skypen, faxen naar China en weer terug, wie gaat waarheen en door wie werd hij hoe genoemd? Begrijpt u de chaos een beetje? Die, zo vlak voor een reis, altijd wel bij mij aanwezig is.
Om te beginnen moet je natuurlijk een vlucht naar China hebben, je zou ook op de fiets kunnen gaan maarrrrrr dan ben je net ff iets langer onderweg, ok een vlucht dus …ik raadpleeg daarvoor graag mijn favoriete site’s….” Cheaptickets en Tix allebei natuurlijk met…. punt nl erachter .
Bij deze site’s is altijd wel een goedkope vlucht richting het verre oosten te vinden en zo ook deze keer alleen stuit ik ineens op een vreemd fenomeen, ik vlieg rechtstreeks vanaf Amsterdam Schiphol naar Peking alleen moet ik in………Brussel opstappen??? Ziet u de lachwekkende scene voor u? ik woon dus in Rotterdam en ik zit met de auto in zo’n 45 minuten bij Schiphol maar nee de ticket voorwaarden eisen dat ik eerst naar Brussel reis, daar check ik in op het treinstation (als ik dat niet zou doen vervalt mijn ticket) vervolgens stap ik op de trein richting Amsterdam, maak een tussenstop in…..? jawel…. Rotterdam en reis daarna door naar Schiphol……sterker nog als ik niet in Brussel zou opstappen verloopt dus dit ticket maar met een ander ticket kan ik dus wel zelf rechtstreeks naar Schiphol alleen betaal ik daar dan 107 euro meer voor?????
Ja ik weet het, het leven is krom maar ach als het recht was geweest had ik niet van die leuke verhalen. En zo kom ik ook nog eens in Brussel, op zich toch ook een zeer gezellige stad.
En nu ben ik ook weer druk met te bedenken wat ik allemaal in mijn koffer stop want ik hou er niet zo van om met veel koffers te reizen, ik ga graag zo “ licht” mogelijk maar dat is nogal een opgave als je een maand weg bent haha…..mijn Chinees moet ik ook weer ff bijspijkeren wat niet zo’n probleem dankzij de Ipad en wat hele handige apps op het gebied van de Chinese taal. U begrijpt het is nog een hele lange weg te gaan voor mijn reis eindelijk begint, maar ik houd u op de hoogte….zegt het voort, zegt het voort

Tot gauw
Cheng

Recente Reisverslagen:

17 December 2013

Dat was het dan.

12 December 2013

Laatste etappe

10 December 2013

Yiwu

08 December 2013

Druk, druk, druk

05 December 2013

PANDA'S !!!
Cheng

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 508
Totaal aantal bezoekers 137183

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2023 - 06 November 2023

On the road again

01 Oktober 2022 - 16 November 2022

Iterum possumus

24 Maart 2019 - 12 December 2018

Alle hulp is welkom

26 September 2018 - 16 Oktober 2018

Waarom?

27 September 2017 - 18 Oktober 2017

Thailand for me!

03 April 2017 - 19 April 2017

Daar gaan we weer!

01 Mei 2016 - 14 Mei 2016

Suvarnabhumi and beyond

31 Augustus 2015 - 26 September 2015

Mombai, Bangkok en Beijing

19 Oktober 2013 - 20 December 2013

Home is were the hart is.

02 Maart 2012 - 01 April 2012

Chris in China

Landen bezocht: