Ik moest zonodig zelf rijden !! - Reisverslag uit Trat, Thailand van Cheng Long - WaarBenJij.nu Ik moest zonodig zelf rijden !! - Reisverslag uit Trat, Thailand van Cheng Long - WaarBenJij.nu

Ik moest zonodig zelf rijden !!

Door: Cheng

Blijf op de hoogte en volg Cheng

11 Mei 2016 | Thailand, Trat

Je leert een land het beste kennen als je gelijk mee doet met de lokale bevolking, hetzelfde eet, hetzelfde kleedt en ook zelf rijdt. Ik had ook een auto met chauffeur kunnen krijgen, maar nee......ik moest zonodig zelf rijden!!

Dus bij aankomst stond er dus een mannetje klaar, zoals u in het vorige verhaal hebt kunnen lezen, om mij een auto te overhandigen en mij een beetje wegwijs te maken in de locale regels en gebruiken, een van die regels is : in geval van een ongeluk...hoe klein ook....is het bijna altijd de schuld van de farang....want: die moest zonodig zelf rijden!

Maar ik laat mij niet zo snel ontmoedigen ( ik wist alleen toen nog niet wat mij nog te wachten stond) de 1e moeilijkheidsgraad begint al gelijk bij het verlaten van het vliegveld want al het verkeer rijdt hier links, op zich geen probleem want dat heb ik al eerder gedaan alleen moet je ff wennen omdat ook signaalbesturing andersom zit,dat betekent zoveel als....wanneer ik weg wil rijden en richting aan wil geven ik dus elke keer de ruitenwissers in werking stel, wat voor mijn gevolg iedere keer een moment is om in een bijzonder luid gelach uit te barsten.

Wat mij ook op valt na enkele dagen is dat, in tegenstelling tot Nederland, ik hier helemaal niet meer in mijn binnenspiegel kijk, ik ben echt veel te druk met mijn zijspiegels en over mijn schouder kijken naar al de brommertjes en allerlei andere vreemde voertuigen die je hier gewoon links, rechts en indien mogelijk nog van onderen inhalen. En geloof me vreemde voertuigen zie je hier vaak en veel, zoals u kunt zien op de met gevaar voor eigen leven gemaakte foto’s , zoals die brommer die mij zojuis inhaalt met daarop maar liefst 8 mensen?!?! Terwijl aan de andere kant van de auto nog een brommer voorbij raast met een kind achterop wat, omdat het lekker zit waarschijnlijk, gelijk zijn huiswerk aan het doen is??!!

Terwijl ik dit allemaal aan mij voorbij zie trekken en tegelijk ook nog op de weg moet letten, kijk ik hoopvol naar mijn thaise assistente die ik “shotgun” laat rijden om mij een beetje in het gareel te houden kwa regeltjes, in de ijdele hoop dat zij mij kon uitleggen wat er op al die verkeersborden staat, en waar ik wel en niet mag rijden?.....ik zeg ijdele hoop inderdaad, want zij is, en zou dat de rest van de trip volhouden, bezig met haar favoriete bezigheid: slapen!! Ze heeft de stoel naar achteren gegooid, haar ogen gesloten en die gaan pas weer open als we op een plaats van bestemming zijn, ja, daar heb je wat aan!! maar ach, ik moest zonodig zelf rijden?!

RAWANG !!!! hoor ik ineens van de achterbank geschreeuwd, ik heb geen idee wat het betekent maar instinctief gaan alle remmen erop, alles wat in de kofferbak zat, ligt nu her en der verspreidt over mijn dashboard......en terwijl ik door de vooruit naar buiten kijk zie ik ineens ook de reden van de schreeuw....voor mijn auto, midden op de weg is een politieman in gevecht met een, naar mijn inziens, Cobra, u weet wel zo’n slangetje,alleen deze is iewat uit de kluiten gewassen met zijn 3,40 meter en 24 kilo schoon aan de haak!! Geen idee over het hoe en waarom,ben ik ook niet van plan om uit te stappen om dat te vragen 5555.

Zijweggetje: ik hoor u denken: 5555??? Ja 5555 dat wordt in thailand gebruikt in de chatprogramma’s als afkorting op hahahaha, de 5 wordt nl uitgeproken als: ha.

De thaise snelwegen zijn meestal goed begaanbaar, vooral in Bangkok en omstreken, je moet er alleen op letten dat je niet de meest linkerbaan neemt... het mag wel maar dan loop je de kans dat je om de 2 a 3 minuten in de steigers moet want deze baan wordt vaak gebruikt door scooters, vrachtauto’s, handkarren, wandelaars en bijzondere voertuigen zoals de paard en wagen. (Zie foto)

Er wordt in Thailand ook van alles vervoert over de weg, al dan niet in een daarvoor geschikt voertuig danwel gewoon op je scooter, fiets of driewieler, dat maakt niet uit, als het maar van punt a naar punt b komt....zie de foto’s voor slechts enkele voorbeelden en verbaas u!!

Wederom komt er achter uit de auto een soort tarzankreet wat doorgaans betekent dat er iemand aandacht wil.... zo ook nu, er heeft iemand honger, de volgende wil plassen en de ander wil even de benen strekken, kortom.....tijd voor een pitstop bij de locale seven-eleven, een amerikaans supermarkt concern waar je werkelijk van alles kunt doen en krijgen er is er een op bijna elke straathoek te vinden dus de dichtsbijzijnde laat niet lang op zich wachten, er is alleen een klein probleempje de parkeerplaatsen voor de deur zijn bezet, niet door auto’s nee, nee.....de een lokale boer die hier even zijn koeien heeft gestald, pfff dus niet getreurd en 100 meter verderop geparkeerd en in 45 graden celcius terug gesjokt, ach ja.......Ik moest zonodig zelf rijden!!

Groetjes en la kxn

Cheng

Verslag uit: Thailand, Trat

Suvarnabhumi and beyond

Het is duidelijk nu: ik ben een Pisnicht!

Het is 1962 en ik ben 4 jaar, morgen word ik 5 maar dat duurt en dat duurt, het lijkt een eeuwigheid voordat het zover is, Acda en de Munnik bezongen het al: “niet normaal zo spannend, morgen wordt ik 5” dit is het gevoel wat ik nu weer heb, vanaf het moment dat ik te horen kreeg dat ik weer op reis mocht.... tot ongeveer 2 weken voor vertrek gaat het wel, maar daarna gaat het kriebelen en duurt een dag wel 72 uur, althans zo lijkt het, waar de tijd normaal voorbij vliegt kruipt hij die laatste 2 weken langzamer en langzamer.

Gaat de tijd echt zo sloom of verheug ik mij teveel ? ik heb geen idee, maar alle ideeen die ik heb om de tijd sneller te laten lopen werken niet, naar de klok staren, blazen naar de wijzers, niets werkt. Ik zal het gewoon moeten uitzitten maar......Ja ja.niet normaal zo spannend “morgen wordt ik 5!”

De dag breekt aan, ik ben er klaar voor, en ik wil deze keer ook wat tips meegeven aan mijn lezers die graag deze globe willen bereizen.
Tip1: neem niet teveel mee....dit is al gelijk een moeilijke, aangezien mensen graag hun hele hebben en houden over de wereld willen meeslepen, ikzelf heb naast mijn fotoapparatuur (1 rugzak) een kleine carry-on koffer bij mij, dus...alleen handbagage ???? ik voel al schrijvend de vraagtekens van de lezers mij om de oren vliegen, HUH???? Wat neem je dan mee? Dat past toch niet? Dat is toch te weinig? Waren enkele vragn die mij door verschillende mensen voor de trip werden gesteld. Het geheim is niet wat ik meeneem,...... maar meer wat ik thuislaat....bekijk uw eigen koffer eens wat kritischer als u op reis gaat..... heeft u wel 5 broeken nodig voor een trip van 1 week? Heeft u wel 10 onderbroeken nodig als u maar 7 dagen weg blijft? Ik overdrijf natuurlijk een beetje maar met een kern van waarheid, de meeste reizigers nemen teveel mee. En ook de dames onder ons, u heeft echt veel minder nodig dan u denkt.

Ikzelf neem ‘slechts’ 10 stuks ondergoed mee als ik 3 weken weg ben, 8 paar sokken is genoeg, je kunt altijd ergens wassen of de was laten doen, en in het buitenland vooral in azie is dat niet heel erg duur. Neem dunne kleding mee, als het koud is trek je gewoon 2 of 3 lagen over elkaar heen en... rol je kleding op voor je het in je koffer doet, deze tip heb ik jaren geleden mogen krijgen van mede cyclist en globetrotter Frank van Rijn en...hij werkt echt, er past meer in je koffer als je de kleding oprolt. Ik doe ook meerdere lagen kleding aan, zo kan ik als het warm wordt iets uit doen en als het koud is weer wat aantrekken en zorg dat wat je meeneemt , (als je daar gevoelig voor bent), bij elkaar matcht, zo kun je er elke dag anders uitzien met dezelfde kleding.

Ik zal de komende dagen nog meer tips voor u neerpennen als het een van u helpt is mijn taak volbracht. Nu, de huidige reis, ik begin de tocht in Dusseldorf, per ongeluk eigenlijk want mijn opdrachtgevers die deze reis grotendeels hebben geregeld dachten dat ik een duitser was?! Voor hun is europa een groot land, voordat je het weet vertrek ik volgende keer vanaf Helsinki of zo. Ik heb besloten om met de trein naar onze oosterburen te reizen, het is een zondag en ook nog eens midden in de vakantieperiode dus lekker rustig want iedereen is al weg dusssss......

$&%%#&^....lekker rustig?? wat nou lekker rustig!! Zelfs staan blijkt nog een probleem, alles zit nokkie vol, nou ben ik toch al niet zo’n openbaar vervoer persoontje en een overschot aan mensen om me heen vindt ik ook niet echt heel geweldig maar dit slaat alles, ik kom niet verder dan de binnenkant van de treeplank bij de deur, en als die sluit sta ik met mijn neus tegen de ruit aangedrukt, terwijl achter mij de dame, die net ff teveel mayonaise heeft genomen bij alles wat ze eet, zich probeert om te draaien zodat haar alreeds erg ver uistekende derriere de mijne heel even raakt maar net genoeg om ook een afdruk van mijn lippen voor eeuwig op de treindeur te drukken pff en ik moet nog een endje, bij Utrecht besluit ik als rasechte, en naar nu blijkt zeer verwende pisnicht dat het genoeg is, dit hou ik echt niet uit tot Dusseldorf.

Ik stap uit en loop naar de conducteur en vraag: als ik bij betaal of ik dan 1e klas mag gaan zitten, de man heeft hier geen problemen mee en zegt dat ik gewoon kan gaan zitten en dan komt hij zo bij me om af te rekenen, zo gezegd zo gedaan, en hoewel het hier ook druk is er zijn nog een aantal zitplaatsen waar ik , in een van hen, heerlijk wegzak en terwijl ik mijn stoel, net als in het vliegtuig, onderuit laat zakken, staat er een trein-ober voor mijn neus: of ik wat wil drinken, nou, dat laat ik mij niet 2 keer zeggen en bestel een thee, die, naar het blijkt ook nog eens complimantery is, wow, als ik een Twitteraccount had zou hij: @helemaal blij heten.

Dingdongding, nachste station ist Dusseldorf, klinkt het uit de luidspreker, mijn eindhalte voor vandaag, ik zit nog steeds waar ik zat en in de afgelopen anderhalf uur ook geen conducteur meer gezien, dus heb ik ook nog eens bijna de hele reis met mijn 2e klas kaartje 1e klas gereden, als dit een soort omen is voor de rest van de trip?? YES!!


Zaiyen
Cheng

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2016

Lood !!

17 Mei 2016

Koh Chang

14 Mei 2016

When it rains it.........

11 Mei 2016

Ik moest zonodig zelf rijden !!

07 Mei 2016

The signs of heat
Cheng

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 136963

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2023 - 06 November 2023

On the road again

01 Oktober 2022 - 16 November 2022

Iterum possumus

24 Maart 2019 - 12 December 2018

Alle hulp is welkom

26 September 2018 - 16 Oktober 2018

Waarom?

27 September 2017 - 18 Oktober 2017

Thailand for me!

03 April 2017 - 19 April 2017

Daar gaan we weer!

01 Mei 2016 - 14 Mei 2016

Suvarnabhumi and beyond

31 Augustus 2015 - 26 September 2015

Mombai, Bangkok en Beijing

19 Oktober 2013 - 20 December 2013

Home is were the hart is.

02 Maart 2012 - 01 April 2012

Chris in China

Landen bezocht: