Xi'an, stad van eeuwige - Reisverslag uit Xi'an, China van Cheng Long - WaarBenJij.nu Xi'an, stad van eeuwige - Reisverslag uit Xi'an, China van Cheng Long - WaarBenJij.nu

Xi'an, stad van eeuwige

Blijf op de hoogte en volg Cheng

27 November 2013 | China, Xi'an

Xi'an, de hoofdstad van de provincie Shaanxi, een van de oudste steden in China de history van de stad gaat zo’n 3100 jaar terug. Vroeger heette de stad Chang’an wat zoveel betekent als “eeuwige vrede” of “altijd rust” nou dat is nu dus wel anders...de rust is buiten ver te zoeken, het altijd voortdurende gevecht van de bewoners van deze stad, om zich te onderscheiden duurt tot op de dag van vandaag voort. Als ik uit mijn raam kijk zie ik een enorme mierenhoop aan mensen die schijnbaar meester zijn in het ontwijken van elkaar. Linksom, rechtsom soms met een wat vreemd-ogende schijnbeweging, maar altijd om elkaar heen dansend lijkt het. Ook de auto ’s op het plein onder mijn raam mengen zich in het feestgedruis.

Bij aankomst in deze toch echt fantastische stad is er een aanblik die alle toeristen te zien krijgen voor dat ze de stad zelf binnen rijden...namelijk een van de vele kolencentrales die Xi'an rijk is. De stad staat ook wel bekent als “de stad zonder zonneschijn” niet dat de zon nooit schijnt, nee integendeel, waarschijnlijk staat hij elke dag hoog aan het firmament in een poging om door de dikke mist heen te komen. Alleen deze mist is niet zo gewoon het is eigenlijk een dikke laag smog afkomstig uit de kolenmijnen aan de rand van de stad, en waar je ook gaat overal blijf je , zelfs op een heldere dag, de mist zien, voelen en ruiken.

Terwijl ik een beetje in de buurt van het hotel over straat slenter, omdat ik nog in mijn jetlag-overgangsperiode ben, kan ik deze mensen massa eens van dichtbij bekijken en ook de overvloed aan auto’s die her en der rijden, zelfs over de stoep als er geen ruimte meer is op de gewone autoweg. De vreemde parkeer taferelen wil ik u ook niet onthouden, en ik ben wel verplicht een foto te plaatsen want als ik u gewoon vertel dat men bij gebrek aan parkeerplaatsen zelfs IN een winkel parkeert, gelooft u mij vast niet?!......ahum, zie foto!!

Wat mij ook niet ontgaat is het geluid dat ik hoor, naast de mensen en het verkeer staan hier net als in de meeste Chinese steden in de centra her en der speakers opgesteld waaruit meestal Chinese volksmuziek of propaganda schettert, alleen blijft schijnbaar de plaat even hangen want de afgelopen dagen hoor ik niets anders dan een soort Efteling muziek uit deze werkelijk overal geparkeerde boxen schetteren. Leuk, maar niet als dat dag en nacht doorgaat, taratatarata tatatatatatata, gaat het heel de dag, als u nu toch achter de computer zit om dit verhaal te lezen ga dan even naar you tube zoek naar het Efteling muziekje, zet het aan, druk op: herhalen en zet de hele dag de boxen op 10, dan krijgt u een beetje het idee wat ik hier meemaak. Ik heb er een filmpje van gemaakt waarop ik ook de “belltower” staat het gebouw waar ik vanuit mijn hotelkamer op uitkijk, vooral s’avonds is dat een prachtig schouwspel zoals u hopelijk ook op de foto’s kunt zien en tevens ziet u op het filmpje mijn hotel en ...ehhh mijn schoenen wat een kleine vergissing is maar swa.
Momenteel ben ik dus aan het acclimatiseren voor dat ik aan het werk mag, en mijn team verzamelt zich ook weer langzaam om mij heen, heerlijk om al mijn vrienden weer te zien en vooral de dames in het gezelschap kunnen niet wachten om mijn mening te vragen over hun trouwfoto’s die ze het afgelopen jaar hebben laten maken, ook diegene die nog niet getrouwd zijn.

..ehh, trouwfoto’s van mensen die nog niet getrouwd zijn??? Jaja dat leest u goed want hier in China is het normaal om maanden voor je trouwdag foto’s te maken, je gaat naar een alom aanwezige fotostudio bestelt een dag en zoekt 5 of 6 trouwjurken en trouwpakken uit en met deze setjes vertrek je in 1 of 2 dagen naar de locaties van je keuze, en daar maak je de foto’s . natuurlijk krijgt niemand die te zien tot aan de grote dag (behalve ik nu natuurlijk) alwaar in het restaurant waar je gaat eten met vrienden en familie al de boeken klaar liggen zodat iedereen de foto’s kan bekijken die dus al maanden geleden genomen zijn. Als voorbeeld : mijn trouwe gids en tolk Sarah gaat trouwen in Maart maar de foto’s zijn deze zomer genomen, hmm, en dan maar hopen dat het in de tussen tijd niet uitgaat.

Nu schrijf ik dit verhaal in delen en hoop ik elke keer dat alle delen netjes in elkaar overlopen en aangezien we het een beetje over het verkeer in de wondermooie stad hebben is deze foto van een verkeersongeval wat ik tegen kwam helemaal op zijn plaats, wonder boven wonder zijn alle inzittende heelhuids uit hun voertuig gekropen, en als u deze foto ziet gelooft echt wel weer in wonderen.
Slaap lekker, morgen gezond weer op enne.......kijk uit in het verkeer!!!!

Zai jian

Cheng



Verslag uit: China, Xi'an

Home is were the hart is.

Zo…de kogel is weer door de kerk…ik mag weer naar China, yeah, stiekum maak ik een vreugde dansje rond de tafel op een manier dat het niemand opvalt, eindelijk mag ik weer, er was vaak sprake van maar op een of andere manier ging het steeds niet door of werd het naar een latere datum verzet.
Maar nu is de bevestiging binnen en de ticket is in de pocket dus van de 24 november kan iedereen weer mijn blog lezen wat ik ook deze reis zeer zeker wil gaan maken. Mijn vorige blog had ik gedeeld met 23 mensen waarvan ik dacht dat zij het wel interessant zouden vinden om mijn avonturen te volgen en dat vonden ze ook alleen blijkt nu dat er nog 6000 andere mensen mijn blog ook heel leuk vonden….dank daarvoor iedereen, ik heb alleen geen idee wie jullie zijn maar jullie zijn ook deze reis weer van harte welkom om met mij het avontuur aan te gaan en ik hoop dat ik jullie niet teleur zal stellen daar saaie wetenswaardigheidjes neer te pennen.
Eigenlijk begint mijn reis nu al, terwijl ik pas over 5 weken daadwerkelijk op het vliegtuig stap, want alles moet georganiseerd en geregeld worden vluchten geboekt, hotels uitgezocht, bellen, skypen, faxen naar China en weer terug, wie gaat waarheen en door wie werd hij hoe genoemd? Begrijpt u de chaos een beetje? Die, zo vlak voor een reis, altijd wel bij mij aanwezig is.
Om te beginnen moet je natuurlijk een vlucht naar China hebben, je zou ook op de fiets kunnen gaan maarrrrrr dan ben je net ff iets langer onderweg, ok een vlucht dus …ik raadpleeg daarvoor graag mijn favoriete site’s….” Cheaptickets en Tix allebei natuurlijk met…. punt nl erachter .
Bij deze site’s is altijd wel een goedkope vlucht richting het verre oosten te vinden en zo ook deze keer alleen stuit ik ineens op een vreemd fenomeen, ik vlieg rechtstreeks vanaf Amsterdam Schiphol naar Peking alleen moet ik in………Brussel opstappen??? Ziet u de lachwekkende scene voor u? ik woon dus in Rotterdam en ik zit met de auto in zo’n 45 minuten bij Schiphol maar nee de ticket voorwaarden eisen dat ik eerst naar Brussel reis, daar check ik in op het treinstation (als ik dat niet zou doen vervalt mijn ticket) vervolgens stap ik op de trein richting Amsterdam, maak een tussenstop in…..? jawel…. Rotterdam en reis daarna door naar Schiphol……sterker nog als ik niet in Brussel zou opstappen verloopt dus dit ticket maar met een ander ticket kan ik dus wel zelf rechtstreeks naar Schiphol alleen betaal ik daar dan 107 euro meer voor?????
Ja ik weet het, het leven is krom maar ach als het recht was geweest had ik niet van die leuke verhalen. En zo kom ik ook nog eens in Brussel, op zich toch ook een zeer gezellige stad.
En nu ben ik ook weer druk met te bedenken wat ik allemaal in mijn koffer stop want ik hou er niet zo van om met veel koffers te reizen, ik ga graag zo “ licht” mogelijk maar dat is nogal een opgave als je een maand weg bent haha…..mijn Chinees moet ik ook weer ff bijspijkeren wat niet zo’n probleem dankzij de Ipad en wat hele handige apps op het gebied van de Chinese taal. U begrijpt het is nog een hele lange weg te gaan voor mijn reis eindelijk begint, maar ik houd u op de hoogte….zegt het voort, zegt het voort

Tot gauw
Cheng

Recente Reisverslagen:

17 December 2013

Dat was het dan.

12 December 2013

Laatste etappe

10 December 2013

Yiwu

08 December 2013

Druk, druk, druk

05 December 2013

PANDA'S !!!
Cheng

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 137199

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2023 - 06 November 2023

On the road again

01 Oktober 2022 - 16 November 2022

Iterum possumus

24 Maart 2019 - 12 December 2018

Alle hulp is welkom

26 September 2018 - 16 Oktober 2018

Waarom?

27 September 2017 - 18 Oktober 2017

Thailand for me!

03 April 2017 - 19 April 2017

Daar gaan we weer!

01 Mei 2016 - 14 Mei 2016

Suvarnabhumi and beyond

31 Augustus 2015 - 26 September 2015

Mombai, Bangkok en Beijing

19 Oktober 2013 - 20 December 2013

Home is were the hart is.

02 Maart 2012 - 01 April 2012

Chris in China

Landen bezocht: