Do you feel lucky? Well? Do you....punk! - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Cheng Long - WaarBenJij.nu Do you feel lucky? Well? Do you....punk! - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Cheng Long - WaarBenJij.nu

Do you feel lucky? Well? Do you....punk!

Door: Cheng

Blijf op de hoogte en volg Cheng

22 Oktober 2022 | Filipijnen, Manilla

De beroemde zin van de film: ‘Dirty Harry uit 1971 uitgesproken door niemand minder dan Clint Eastwood, mijn all time hero van het witte doek, (samen met Charles Bronson), een groot acteur en ik heb hem ooit persoonlijk mogen ontmoeten in Carmel, California toen hij daar burgemeester was in 1986 en ik daar in de buurt woonde, helaas is hij republikein, haha.

In de film zit hij een crimineel achterna met zijn 357 magnum ‘the most powerfull handgun in the world’ . De macht die je voelt is overweldigend en dat is precies hoe ik me nu voel.

In mijn hand heb ik een 357 magnum, veertig meter verderop staan 6 metalen poppen, mijn schietleraar geeft het sein... ok...’firing!’ gil ik: en ik haal de trekker over…...mijn arm vliegt zowat uit de kom!! T.J.!!! (ook wel bekend als: tering jantje!!) de pijn in mijn schouder trekt door mijn hele lichaam, dit had ik niet verwacht, achter mij ligt mijn leraar bijna plat van het lachen, you want more, vraagt hij, eehh ja hoor, antwoord ik stoer, maar moet toch eerst even bijkomen van deze ervaring.

Ik ben op bezoek op een ‘firing range’ een schietbaan ergens vlak buiten Manilla, ik had 3 jaar geleden al aangegeven dat ik dat wel eens wilde proberen, en men heeft dat schijnbaar onthouden, vandaar dat ik nu druk bezig ben om mijn schouder terug in zijn kom te krijgen, en mijn vingers aan het tellen ben of ze er nog allemaal aanzitten.

De leraar vraagt of ik toch niet een iets kleiner kaliber wil hebben, dat lijkt mij bijzonder verstandig en ik switch naar een CZ Shadow 2 black and blue, 9mm, na 30 minuten is mijn arm weer voldoende geheeld om een paar testshots af te vuren met mijn nieuwe wapen, en kijk, dit pistooltje ligt mij toch beter, nu noem ik het oneerbiedig een pistooltje, maar lieve mensen dit is gewoon geen speelgoed, en in Nederland lopen tieners rond met zo’n ding in hun broeksband!!??

Maar goed dit zijn de Filipijnen en hier mag iedereen zo’n ding dragen als je een permit hebt, en die schijnen vrij makkelijk te verkrijgen te zijn, behalve als je crimineel bent.

Ik leer zoveel hier, als ik aan mijn mede shooters vraag, of je je wapen ook zomaar mag gebruiken is iedereen het erover eens: nee! Maar meeste criminelen zijn gewapend en dus ligt je wapen meestal geladen in het nachtkastje, en als je iemand moet neerschieten, schiet nooit meer dan 4 kogels in je doelwit. 4 telt als zelfverdediging, meer dan 4 is moord.

4 is moord he? Ik heb ondertussen al 6 metalen poppen naar hun eeuwige schrootvelden geschoten. Ik blijk nog steeds vrij goed te kunnen schieten, toen ik in het leger zat mocht ik mij, na mijn schiet opleiding, scherpschutter noemen, en ik ben het blijkbaar nog niet verleerd, een voor een gaan de targets tegen de vlakte, mijn leraar is zo onder de indruk dat hij mij nu een gunbelt om geeft een een aantal clips om te kunnen schieten naar verlangen. Het oude westen herleeft in mij, in gedachte loop ik de saloon uit om in het midden van de straat een duel aan te gaan….do you feel lucky? Well, do you? Punk!

Mijn holster heeft een quikdraw, die ik zelfs van mijn leraar mag gebruiken, dat blijkt nog niet zo makkelijk want zelfs de quikdraw heeft een kindersluiting haha, die had ik eerst moeten los maken, ik sta nu een beetje lullig als een kind met zijn vingers een pistool na te doen. Tranen van het lachen bigelen over de wangen van mijn leraar, als hij weer aanspreekbaar is laat hij mij zien hoe het werkt en zie, ik ben een tweeling van Lucky Luke

Ik voel een tikje op mijn schouders, dit betekent: stop schieten, beveilig en holster je wapen, ik luister gedwee. Er komen twee heren de baan opgelopen met de vraag of ze foto’s mogen maken van mij voor reclame doeleinden? Tuurlijk mag dat, ik ben vereerd, of ik wel even 6 doelen op 20 meter afstand achter elkaar wil raken, eeh, ok zeg ik stoer, helemaal geen druk hoor.

Ik doe mijn speciaal aangeschafte schietbril op, zet de gehoor bescherming op, laad mijn Shadow 2 leg aan en…..mis mijn eerste shot volkomen, dat moet dus even overnieuw. En ook mijn 2e schot gaat niet zoals gepland, nee, geen druk hoor, op dit moment verteld de man dat het niet in een keer hoeft en dat het later gemonteerd gaat worden! @#$%@# daar komt ie nu mee. En dat helpt, want nu gaan alle G.I’s in een keer om.

Clint Eastwood, eat your heart out!!

Be carefull out there

Tito Cheng

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Cheng

Actief sinds 05 Jan. 2012
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 137234

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2023 - 06 November 2023

On the road again

01 Oktober 2022 - 16 November 2022

Iterum possumus

24 Maart 2019 - 12 December 2018

Alle hulp is welkom

26 September 2018 - 16 Oktober 2018

Waarom?

27 September 2017 - 18 Oktober 2017

Thailand for me!

03 April 2017 - 19 April 2017

Daar gaan we weer!

01 Mei 2016 - 14 Mei 2016

Suvarnabhumi and beyond

31 Augustus 2015 - 26 September 2015

Mombai, Bangkok en Beijing

19 Oktober 2013 - 20 December 2013

Home is were the hart is.

02 Maart 2012 - 01 April 2012

Chris in China

Landen bezocht: